80-288 Gdańsk ul. Jaśkowa Dolina 114 tel./fax (0-58) 341-56-87 e-mail: pzlzogd@wp.pl
Konto: Bank Zachodni WBK SA, V O.Gdańsk,nr 85 1090
1098 0000 0000 0901 5553
|
Koła łowieckie
Gdańskiego Okręgu P.Z.Ł.
w s z y s t k i e
W trakcie
uzgodnień zgłoszono szereg
cennych w tym także
krytycznych uwag
, zwłaszcza
zawartych w opiniach
RDLP Gdańsk . Nie zostały one uwzględnione
Z uwagi
na wspomniane
uwarunkowania pragniemy
serdecznie zaapelować do zarządów
kół łowieckich , Kolegów
łowczych kół
i wszystkich selekcjonerów
o
Darz Bór !
Załącznik do uchwały NRŁ nr 1/2005 z dnia 22 lutego 2005r.
ZASADY
SELEKCJI OSOBNICZEJ I POPULACYJNEJ ZWIERZĄT ŁOWNYCH W POLSCE ORAZ ZASADY POSTĘPOWANIA
PRZY OCENIE PRAWIDŁOWOŚCI ODSTRZAŁU
Zgodnie z ustawą Prawo łowieckie z 1995 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 42,
poz. 372 i Nr 113, poz. 984 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 880; Nr 172, poz.
1802, Nr 173, poz. 1808) do zadań Polskiego Związku Łowieckiego należy
ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i
osobniczej zwierząt łownych.
Niniejsze zasady dotyczą zwierzyny grubej i odnoszą się do selekcji
osobniczej i populacyjnej realizowanej w
ustabilizowanych zwierzostanach. Gospodarowanie zwierzyną w łowiskach
o zachwianej strukturze może odbiegać od prezentowanych zasad selekcji
populacyjnej, w okresie dochodzenia do ustabilizowania populacji.
Prowadząc nowoczesną gospodarkę łowiecką populacjami
zwierząt łownych, należy stale pamiętać, że priorytetem w jej realizacji
jest, zgodnie z Ustawą m.in. konieczność utrzymywania właściwej struktury płciowej
i wiekowej oraz liczebności populacji zwierzyny dla zapewnienia równowagi
ekosystemów oraz realizacji głównych celów gospodarczych w rolnictwie, leśnictwie
i rybactwie.
Ustalając łowieckie rejony hodowlane w 1997 r. zakładano
wdrożenie realizacji zasady wielkoobszarowego planowania łowieckiego w
gospodarce łowieckiej. Z całą pewnością zasada ta jest słuszna w
odniesieniu do niektórych gatunków zwierzyny grubej, takich jak: jeleń, dzik
czy łoś i w odniesieniu do nich należy ją wprowadzić do praktyki łowieckiej.
Jednym z ważnych zadań jest również przygotowanie i wdrożenie
systemu organizacji i monitoringu gospodarki łowieckiej w Polsce, które
stanowić będą niezbędny element skutecznego wdrażania uchwalonych przez NRŁ
„Zasad selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych”.
Niniejsze „Zasady……” są
zasadami, które po uzupełnieniu i uszczegółowieniu w poszczególnych okręgach
PZŁ przez zespoły składające się z przedstawicieli PZŁ, wojewodów i
dyrektorów RDLP, stanowić będą szczegółowe zasady dla każdego okręgu PZŁ
w zakresie selekcji populacyjnej i osobniczej oraz kryteria odstrzału dla
poszczególnych gatunków zwierzyny grubej.
Zespoły te powinny również dokonać analizy
wieloletnich łowieckich planów hodowlanych (WŁPH) i wytyczyć główne
kierunki gospodarowania zwierzyną w ramach funkcjonujących do 2007 r. WŁPH.
W przypadku zaistnienia takiej potrzeby zespoły te wystąpią do właściwych
dyrektorów RDLP z wnioskami o dokonanie korekt WŁPH dla poszczególnych
obwodów.
Sposób powoływania okręgowych komisji oceny prawidłowości
odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów, zespołów oceniających
oraz szczegółowe ustalenia w sprawie oceny i znakowania trofeów
ocenionych, określi zarządzenie Zarządu Głównego PZŁ, podobnie jak udział
przedstawicieli PZŁ w zespołach oceniających w obwodach zarządzanych
przez ALP i ANR.
Przedstawione dalej „Zasady selekcji populacyjnej i osobniczej
zwierząt łownych” odnoszą się, jak zaznaczono wcześniej, do populacji
ustabilizowanych. Ich ramy pozwalają na w miarę nieskrępowane korzystanie z
nich, zarówno z punktu widzenia kryteriów selekcji, jak i gospodarowania
gatunkami zwierzyny grubej w konkretnych łowiskach. Wymaga to jednak stworzenia
stałego monitoringu gospodarowania zwierzyną i jej jakości osobniczej. Umożliwi
to określenie jakości populacji w kolejnych okresach stosowania zasad, a tym
samym da podstawę do rzetelnej ich oceny w kolejnych dekadach.
..
W
populacjach ustabilizowanych należy prowadzić gospodarowanie populacjami
jelenia szlachetnego według poniższych zasad i z uwzględnieniem
podanych wskaźników.
Struktura płci
Pożądana struktura płci powinna kształtować się w
przedziale od 1:1 do 1:1,5 na korzyść łań.
Przyrost zrealizowany
W zależności od struktury płci, presji drapieżników,
kłusownictwa i innych czynników wpływających na ubytki, przyrost
zrealizowany może kształtować się w przedziale od 10 – 30% stanu
wiosennego populacji. W uzasadnionych przypadkach np. straty wywołane przez
wilki, klęski żywiołowe, przyrost zrealizowany może wynosić mniej niż 10%.
Zagęszczenie
Za
optymalne zagęszczenie, pozwalające na prowadzenie właściwej gospodarki
jeleniem, uważa się zagęszczenie wynoszące 15 ‑ 35 osobników
na 1000 ha powierzchni leśnej obwodu. W uzasadnionych przypadkach
dopuszcza się zagęszczenie do 50 osobników na 1000 ha powierzchni leśnej
obwodu.
Struktura pozyskania
Plan odstrzału musi wynikać z rzeczywistego stanu
populacji i nie może być prostym przełożeniem wskaźników modelowych. W populacjach
o zachwianej strukturze wiekowej, w grupie jeleni – byków i przewadze
osobników w I klasie, a taką sytuację obserwujemy w większości łowisk
w Polsce, należy podjąć zdecydowane kroki prowadzące do zmiany tej sytuacji.
Winno to nastąpić poprzez ochronę byków prawidłowo rozwijających
się w II klasie wieku oraz ograniczenie nadmiernego odstrzału w
klasie I. Odstrzał w I klasie
wieku nie może w żadnym przypadku przekraczać 50% stanu jeleni –
byków przeznaczonych do odstrzału w danym sezonie, a tym samym niedopuszczalnym jest, aby jelenie – byki były
zamiennie realizowane w innych niż zaplanowane klasach wiekowych. Jednocześnie
należy stwierdzić, że niezrealizowanie planu odstrzału w danym sezonie
jeleni – byków nie powinno skutkować w najbliższych 3 ‑ 5
latach sankcjami, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy Prawo łowieckie.
W
zależności od aktualnego w danej populacji stanu struktury wiekowej w grupie
jeleni – byków, należy w najbliższych 3 – 5 latach obniżyć
odstrzał byków nawet o 30% aktualnie realizowanego pozyskania, zarazem
realizując odstrzał w grupie łań na dotychczasowym poziomie. Przy odstrzale
łań szczególną uwagę należy zwracać na rozpoznanie łani – licówki
– i w żadnym wypadku nie dokonywać jej odstrzału.
Struktura pozyskania jelenia szlachetnego winna wynosić:
a)
w grupach płciowo -
wiekowych:
-
byki
30 - 40%
-
łanie
40 - 50%
-
cielęta
do 30%
b)
w klasach wieku byków:
-
I klasa wieku (1
– 4 poroże, 2 – 5 rok życia)
30 - 50%
-
II klasa wieku (5
– 9 poroże, 6 – 10 rok życia)
30 - 50%
-
III klasa wieku (10
poroże i powyżej, 11 rok życia i starsze)
do 20%
Kryteria oceny prawidłowości odstrzału byków jelenia szlachetnego
Klasa
wieku |
Poroże rok
życia |
Opis
poroża
|
Ocena
|
I
klasa wieku |
1
poroże 2
rok życia |
-
szpicaki o długości
tyk do 20 cm, tj. do średniej długości łyżek -
szpicaki o długości
tyk powyżej 20 cm do 30 cm, tj. do 1,5 długości łyżek -
szpicaki o długości
tyk powyżej 30 cm, tj. powyżej 1,5 długości łyżek oraz szpicaki o
tykach rozwidlonych i koronne – niezależnie od długości |
O X XX |
2
poroże 3
rok życia |
-
ósmaki nieregularne
i poniżej tej formy, -
ósmaki regularne, -
byki powyżej
regularnego ósmaka, |
O X XX |
|
3
i 4 poroże 4
– 5 rok życia |
-
wszystkie byki
niekoronne, -
wszystkie byki
jednostronnie koronne, -
wszystkie byki
obustronnie koronne |
O X XX |
|
II
klasa wieku |
5
– 9 poroże ________ 6-10
rok życia |
-
IV
rejon hodowlany - Lubichowski
N-ctwa Lubichowo,Kaliska,Kościerzyna,Lipusz -
wszystkie byki
niekoronne i jednostronnie koronne bez względu na masę poroża oraz
obustronnie koronne o masie poroża
do 3,5 kg
włącznie -
byki obustronnie
koronne o masie poroża od 3,51 kg do 4 kg,
-
byki
obustronnie koronne o masie poroża powyżej 4 kg.
-
Pozostałe rejony hodowlane -
wszystkie byki niekoronne i jednostronnie koronne
bez względu na masie poroża oraz -
byki obustronnie
koronne o masie poroża od 4,01 kg do 4,50 kg włącznie -
byki obustronnie koronne o
masie poroża
powyżej 4,50 kg
|
0
X
XX
0
XX
|
III
klasa wieku |
10
poroże i powyżej 11
rok życia i starsze |
- wszystkie byki niekoronne i jednostronnie koronne oraz
obustronnie koronne o masie poroża poniżej 5,5 kg
oraz prawidłowo wykonany odstrzał łowny, -
byki obustronnie
koronne o masie poroża powyżej 5,5 kg lecz niemedalowe pozyskane na odstrzał selekcyjny, -
byki obustronnie
koronne medalowe pozyskane na odstrzał selekcyjny. |
0
X
XX |
1.
Za byka łownego uznaje się
byka w III klasie wieku (w 11 roku życia i starszego) o prawidłowo
ukształtowanym porożu (obustronnie koronnego), o masie wieńca powyżej .5,5
kg.
2.
Za odnogę uznaje się każdy
odrostek o długości powyżej 3 cm w I klasie wieku oraz powyżej 5 cm w II i
III klasie wieku.
3.
Pozyskanie myłkusa i
szydlarza uznawane jest zawsze za odstrzał prawidłowy bez względu na przyznaną
do odstrzału klasę wieku i nie przyznaje się za nie punktów niebieskich.
4.
Podawana masa poroża jest
masą brutto ( wieniec z czaszką, bez żuchwy).
Pozyskanie
łań i cieląt należy prowadzić poprzez odstrzał sztuk o masie tuszy
mniejszej niż przeciętna w rejonie hodowlanym, łań starych i późno
urodzonych cieląt. Jako zasadę należy przyjąć, że strzelając cielę z
chmary, należy w pierwszej kolejności wybrać sztukę najsłabszą. Jeżeli
istnieje konieczność odstrzału łani i jej cielaka, to jako bezwzględną
zasadę należy przyjąć, że w pierwszej kolejności strzelamy cielę a
ewentualnie potem łanię – nigdy odwrotnie.
.
Zaleca
się preferowanie intensywnego gospodarowania populacjami daniela w niezbyt
dużych kompleksach leśnych, w których tylko nielicznie występuje jeleń i to
szczególnie o słabej jakości osobniczej. Dotyczy to przede wszystkim
Wielkopolski, Kujaw, Pomorza i Opolszczyzny.
Daniele występują w naszych łowiskach przeważnie w
izolowanych populacjach. Celowe zatem byłoby utworzenie zwartego zasięgu ich
występowania w określonych rejonach poprzez przeprowadzenie odpowiednich
introdukcji. Działania te poprzedzone winny być każdorazowo oceną jakości
środowiska. Ważny jest również fakt, że nie stwierdzono dotychczas
sugerowanego często konfliktu (dysoperacji) między jeleniem i danielem na
terenach ich występowania w dużych kompleksach leśnych. Należy jednak unikać
introdukcji danieli do dużych kompleksów leśnych, gdzie jeleń szlachetny ma
dobre warunki do funkcjonowania populacji i jest tam trwałym elementem istniejącej
fauny.
Struktura płci
Powinna docelowo w populacjach ustabilizowanych wynosić
1:1,5 na korzyść łań. Większy udział łań dotyczyć może tylko
niewielkich populacji (lub raczej ugrupowań osobników) introdukowanych, gdzie
celem jest uzyskanie możliwie szybkiego wzrostu liczebności. W takich
przypadkach struktura pozyskania może odbiegać od ramowych zasad
gospodarowania populacjami daniela.
W korzystnych warunkach środowiskowych zagęszczenie może
wynosić około 30 - 35 osobników na 1000 ha powierzchni leśnej obwodu.
Przyrost zrealizowany we właściwie funkcjonujących
populacjach, powinien kształtować się na poziomie 25 – 30% stanu
wiosennego populacji.
Struktura pozyskania:
a)
w grupach płciowo -
wiekowych
-
byki 30
- 40%
-
łanie do
50%
-
cielęta
10 – 20%
b)
w klasach wieku danieli
byków
-
I klasa wieku (1-2 poroża;
2-3 roku życia)
30 – 40%
-
II klasa wieku (3-6
poroża; 4-7 roku życia)
40 - 50%
- III klasa (7 poroże i dalsze; 8 rok życia i starsze) do 20%
Klasa
wieku |
Poroże rok
życia |
Opis
poroża |
Ocena |
I
klasa wieku |
1
poroże 2
rok życia |
-
guzikarze oraz
szpicaki o średniej długości tyk do 8 cm, -
szpicaki o średniej
długości tyk 8-12 cm, -
szpicaki o średniej
długości tyk powyżej 12 cm. |
O X XX |
2
poroże 3
rok życia |
-
szydlarze, słabe łyżkarze
o średniej długości obu tyk do 40 cm i o średnim spłaszczeniu górnej
części obu tyk węższym od 4 cm, -
łyżkarze o średniej długości obu tyk od 40 do 50 cm lub o średnim
spłaszczeniu górnej części obu tyk od …4..do …6.cm -
mocne łyżkarze o średniej długości obu tyk powyżej 50 cm lub
o średnim spłaszczeniu obu tyk powyżej 6 cm
oraz łopatacze. |
O X XX |
|
II
klasa wieku |
3-6
poroże 4–7
rok życia |
-
wszystkie formy poniżej łopatacza oraz łopatacze
o głębokich zatokach rozdzielających płaszczyznę łopaty na co
najmniej połowie jej długości, a także byki o wyjątkowo krótkich
i wąskich łopatach, -
byki o łopatach normalnie rozwiniętych, jednak o długości łopat
poniżej połowy wysokości tyk -
byki o prawidłowych łopatach, których długość wynosi ponad połowę
długości tyk |
X XX |
III
klasa wieku |
7
poroże i powyżej 8
rok życia i starsze |
-
wszystkie formy poniżej
prawidłowo rozwiniętego łopatacza, oraz normalnie rozwinięte łopatacze
o masie poroża do .2,5 kg oraz
prawidłowo wykonany odstrzał łowny, -
mocne, prawidłowo rozwinięte łopatacze o masie poroża powyżej
2,5 kg
o trofeum niemedalowym
pozyskane na odstrzał selekcyjny, -
mocne, prawidłowo rozwiniete łopatacze o trofeum medalowym,
pozyskane na odstrzał selekcyjny. |
X XX |
Ustalenia dodatkowe:
1.
Za byka łownego uznaje się
regularnego łopatacza w 8 roku życia i starszego o prawidłowo
ukształtowanych łopatach.
2.
Ilekroć w kryteriach mowa
jest o masie poroża dotyczy to masy poroża brutto tj. masy poroża z pełną
czaszką i bez żuchwy.
3.
Za selekcyjne uznaje się
wszystkie myłkusy i szydlarze w każdej klasie wieku i nie przyznaje się za
ich odstrzał punktów niebieskich.
4. Podawana masa poroża jest masą brutto (łopaty z czaszką, bez żuchwy).
Pozyskanie
łań i cieląt należy prowadzić poprzez odstrzał sztuk o masie tuszy
mniejszej niż przeciętna w rejonie hodowlanym łań starych i późno
urodzonych cieląt. Jako zasadę należy przyjąć, że strzelając cielę z
chmary, należy w pierwszej kolejności wybrać sztukę najsłabszą. Jeżeli
istnieje konieczność odstrzału łani i jej cielaka, to jako bezwzględną
zasadę należy przyjąć, że w pierwszej kolejności strzelamy cielę a
ewentualnie potem łanię – nigdy odwrotnie..
Struktura
płciowa
Należy
dążyć do uzyskania struktury płci u dzików dorosłych w proporcji co
najmniej 1:1, lub z niewielką przewagą osobników męskich.
Trudno jest wyznaczyć optymalne, czy dopuszczalne wskaźniki
zagęszczenia populacji, o tym bowiem decyduje przede wszystkim poziom szkód w
uprawach rolnych limitujący możliwości finansowe dzierżawców lub zarządców
obwodów łowieckich. Z punktu widzenia ochrony lasu zagęszczenie powinno być
nawet wysokie, gdyż szkody w drzewostanach są minimalne, a dzik jest
przede wszystkim bioindykatorem zagrożenia lasu przez niektóre owady oraz w
znacznym stopniu może ograniczyć ich gradacje.
Przyrost zrealizowany
W
naszych warunkach wynosi od 50 do 150% stanu wiosennego populacji (choć
bardziej poprawnym określeniem byłoby – stanu przedrozrodczego, gdyż
wyproszenia zdarzają się często już zimą). Dolny wskaźnik przyrostu
dotyczy wyłącznie niektórych terenów o surowych warunkach klimatycznych
i występowaniu dużych drapieżników, tzn. przede wszystkim wilka.
Na takim samym poziomie powinno planować się wysokość rocznego
pozyskania.
Podczas
odstrzału należy dążyć do pozyskania przede wszystkim osobników żeńskich
z wyjątkiem loch (tj. samic w 3
roku życia i starszych).
Struktura pozyskania według grup wiekowych:
-
warchlaki
40 – 60%
-
przelatki
20 – 40%
-
starsze niż 2-letnie
do 20%
§
Warchlaki -
to dziki w pierwszym roku życia (do ukończenia 12 miesiąca). W praktyce
za górną granicę przedziału uznaje się koniec roku gospodarczego, czyli 31
marca, choć pewna część osobników z tej klasy może być już nieco
starsza.
§
Przelatki
- to osobniki od 13-go do 24-go miesiąca życia (z zastrzeżeniem jak u warchlaków).
Ustalenia dodatkowe
1.
Zaleca się oszczędzanie mocnych przelatków, które
np. w roku nasiennym dębów i buków mogą późną jesienią osiągnąć masę
tuszy 60 – 70 kg.
2.
Konieczne jest wprowadzenie zasady oszczędzania
wycinków - samców w 3‑4 roku życia, które nie mogą jeszcze
prezentować prawie żadnych wartości trofeowych.
Zasady
postępowania przy ocenie prawidłowości odstrzału samców zwierzyny płowej
oraz zasady postępowania z ocenionymi trofeami łowieckimi
I. Uwagi
ogólne:
1)
ocena prawidłowości
odstrzału samców zwierzyny płowej oraz muflonów - zwana dalej oceną prawidłowości
odstrzału - dokonywana jest przez członków okręgowych komisji powołanych
przez okręgowe rady łowieckie. Bezpośredniej oceny dokonują składy oceniające
powoływane każdorazowo przez zarządy okręgowe , z uwzględnieniem przepisu
art. 42 d Ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2002
r. nr 42 poz. 372 z późn. zmianami);
2)
właściwymi dla dokonania
oceny prawidłowości odstrzału są składy oceniające komisji okręgu, w którym
pozyskana została zwierzyna. Zasada ta dotyczy także obwodów łowieckich zarządzanych
przez Polski Związek Łowiecki;
3)
oceny prawidłowości
odstrzału dokonywane są w zależności od potrzeb nie rzadziej jednak niż raz
do roku;
4)
o wynikach oceny prawidłowości
odstrzału skład oceniający powiadamia zarząd okręgowy, a ten w przypadku
stwierdzenia odstrzału ocenionego na punkt lub punkty czerwone, niebieskie bądź
żółte, powiadamia zainteresowanego na piśmie;
5)
od oceny dokonanej przez
składy oceniające, z wyjątkiem przypadków za które przyznano punkty żółte,
zainteresowanemu przysługuje odwołanie do komisji odwoławczej, w terminie 14
dni od dnia powiadomienia o wynikach oceny;
6)
w trakcie rozpatrywania
odwołania przez komisję odwoławczą winien być obecny przedstawiciel składu
dokonującego oceny;
7)
o końcowych wynikach
pracy zespołu oceniającego lub komisji odwoławczej, w przypadku oceny
oznaczonej punktem lub punktami czerwonymi, niebieskimi bądź żółtymi, właściwy
dla miejsca dokonania oceny zarząd okręgowy zawiadamia zarząd okręgowy właściwy
dla miejsca zamieszkania zainteresowanego myśliwego przesyłając stosowne
arkusze oceny prawidłowości odstrzału;
8)
w przypadku stwierdzenia niezgodności odstrzału z
zasadami selekcji osobniczej lub naruszenia zasad postępowania z trofeami łowieckimi
w stosunku do myśliwego stosowane są kary porządkowe przewidziane statutem;
9)
kary porządkowe nakłada zarząd okręgowy właściwy
dla miejsca zamieszkania myśliwego, na podstawie arkuszy, o których mowa w pkt
7, a w przypadku pozyskania w obwodach łowieckich pozostających
poza zarządem Polskiego Związku Łowieckiego także na wniosek zarządu okręgowego
właściwego dla miejsca pozyskania zwierzyny;
10)
o nałożeniu kar porządkowych
zarząd okręgowy informuje zarząd okręgowy właściwy dla położenia
obwodu, w którym pozyskana została zwierzyna oraz koła łowieckie, których
członkiem jest myśliwy, a także koło, w obwodzie którego pozyskana została
zwierzyna;
11)
komisje oceny prawidłowości
odstrzału są zobowiązane do trwałego oznakowania trofeum poprzez
nawiercanie w prawym możdżeniu otworu o średnicy 3-6 mm. W przypadku
dokonanej oceny na punkty czerwone lub niebieskie odpowiednio oznakowana żuchwa
podlega zdeponowaniu przez okres do 6 miesięcy. Wszystkie żuchwy niezależnie
od oceny podlegają trwałemu oznakowaniu.
12)
w uzasadnionych
przypadkach takich jak:
a)
uchylenie się od obowiązku przedłożenia trofeum do oceny,
b)
świadome wprowadzanie w błąd komisji oceny,
c)
notoryczne wykonywanie odstrzałów nieprawidłowych i nagannych
właściwy
zarząd okręgowy kieruje sprawę na drogę postępowania dyscyplinarnego przed
rzecznikiem dyscyplinarnym.
II. Ocena prawidłowości odstrzału:
1)
przy dokonywaniu prawidłowości odstrzału zespół
dokonujący oceny stosuje poniższą punktację:
- odstrzał prawidłowy
1 pkt zielony
(O),
- odstrzał nieprawidłowy
1 pkt czerwony
(X),
- odstrzał naganny
2 pkt czerwone
(XX),
- odstrzał zrealizowany w klasie wieku niezgodnej z
wydanym upoważnieniem
1 pkt niebieski
(N),
-
trofea spreparowane niestarannie bądź w sposób uniemożliwiający
ocenę
1 do 2 pkt żółtych
(Z-ZZ),
- nie przekazanie trofeów do oceny
2 pkt czerwone
(XX)
2)
za trofeum spreparowane starannie uważa się trofeum pozbawione tkanki
mięsnej i łącznej oraz wybielone, z pełnym uzębieniem – z wyjątkiem
ubytków naturalnych.
III.Sankcje
Naczelna Rada Łowiecka postuluje, aby przy wymierzaniu
kar porządkowych zarządy okręgowe stosowały poniższe zasady:
A.
Nieprzestrzeganie kryteriów odstrzału selekcyjnego
1)
za uzyskanie 1 pkt
czerwonego (X) – upomnienie lub nagana,
2)
za wielokrotne
uzyskanie 1 pkt czerwonego, w obrębie tego samego gatunku w danym
sezonie łowieckim lub w dwóch kolejno po sobie następujących sezonach łowieckich,
zawieszenie w prawach odstrzału samców tego gatunku na okres od 1 do 2 sezonów
łowieckich,
3)
za uzyskanie 2 punktów
czerwonych (XX) zawieszenie w prawach odstrzału samców danego
gatunku na okres od 1 do 2 sezonów łowieckich,
4)
za uzyskanie wielokrotności
dwóch punktów czerwonych w jednym roku w obrębie tego samego gatunku
zawieszenie w prawach odstrzału samców tego gatunku na okres od 2 do 3 sezonów
łowieckich,
5)
za nie dostarczenie
trofeum do oceny zawieszenie w prawach odstrzału samców zwierzyny płowej
na okres od 2 do 3 sezonów łowieckich.
B.
Niestaranna preparacja trofeów lub dostarczenie trofeum w stanie uniemożliwiającym
dokonanie oceny.
1)
za uzyskanie 1 pkt żółtego
(Z) upomnienie lub nagana,
2)
za uzyskanie 2 pkt żółtych
(ZZ) lub wielokrotności punktu żółtego w danym sezonie - zawieszenie w
prawach odstrzału samców zwierzyny płowej na okres 1 do
2 sezonów łowieckich.
1)
za uzyskanie 1 pkt
niebieskiego (N) upomnienie lub nagana,
2)
za uzyskanie w danym
sezonie wielokrotności punktu niebieskiego - zawieszenie w prawach odstrzału
samców zwierzyny płowej na okres 1 do 2 sezonów łowieckich.
IV. Przepisy przejściowe:
1)
w związku z art. 4 Ustawy
z dnia 17 czerwca 2004 r. o zmianie ustawy prawo łowieckie (Dz. U. nr 172 poz.
1802 ) do czasu uchwalenia nowego statutu Polskiego Związku Łowieckiego za
naruszenie zasad selekcji osobniczej, odstrzału strukturalnego oraz postępowania
z trofeami łowieckimi stosuje się sankcje przewidziane w §11 ust. 3 i §21
ust. 1 statutu Zrzeszenia;
2)
kary porządkowe stosują:
a)
w stosunku do członków kół
łowieckich – zarządy kół,
b)
w stosunku do członków
niestowarzyszonych – właściwe zarządy okręgowe
3)
do czasu uchwalenia nowego
statutu Zrzeszenia arkusze oceny, o których mowa w części I. pkt 7,
przesyłane są do:
a)
zarządów kół łowieckich
w przypadku dokonania odstrzału przez członka koła,
b)
właściwych
zarządów okręgowych w przypadku dokonania odstrzału przez członka
niestowarzyszonego.