Statut
Polskiego Związku Łowieckiego
Uchwała
XIX Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Delegatów
Polskiego Związku Łowieckiego
z dnia 20 listopada 1999 r.
XIX Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów PZŁ
działając na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy "Prawo Łowieckie"
(Dz.U. Nr 147 z 1995r., z późniejszymi zmianami),
stanowi, co następuje:
§ 1
Uchwala się Statut Zrzeszenia Polski Związek Łowiecki w brzmieniu stanowiącym
załącznik do Uchwały.
§ 2
Zachowują moc uchwały XVII Krajowego Zjazdu Delegatów Polskiego Związku Łowieckiego,
a także uchwały władz i organów Zrzeszenia powołanych przez ten Zjazd, o
ile nie są sprzeczne ze Statutem, o którym mowa w § 1.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 roku, z zastrzeżeniem § 37
pkt. 9 Statutu, który wchodzi w życie z dniem odbycia najbliższego
Zwyczajnego Krajowego Zjazdu Delegatów Polskiego Związku Łowieckiego.
Statut
Polskiego Związku Łowieckiego
Rozdział
1 - Postanowienia ogólne
§
1
Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, który
działa na podstawie ustawy Prawo Łowieckie i niniejszego Statutu.
§
2
Zrzeszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą Zrzeszenia
jest m.st. Warszawa.
§
3
Zrzeszenie ma prawo używać własnego godła, sztandaru, pieczęci, flagi i
barwy.
§
4
Zrzeszenie ustanawia i nadaje odznaczenia łowieckie.
Rozdział
2 - Zadania Zrzeszenia
§
5
- Do zadań
Zrzeszenia należy w szczególności:
- prowadzenie
gospodarki łowieckiej;
- troska o
rozwój łowiectwa i współdziałanie z władzami publicznymi,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
i parkami narodowymi oraz organizacjami w ochronie środowiska
przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i
innych zwierząt dziko żyjących;
- zwalczanie
kłusownictwa i szkodnictwa łowieckiego;
- pielęgnowanie
historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
- ustalanie
kierunków i zasad rozwoju łowiectwa oraz funkcjonowania organów
Zrzeszenia;
- czuwanie
nad przestrzeganiem przez członków Zrzeszenia prawa, zasad etyki,
obyczajów i tradycji łowieckich;
- prowadzenie
sądownictwa łowieckiego;
- organizowanie
szkoleń w zakresie łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego;
- prowadzenie
działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce łowieckiej;
- współpraca
z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
- wspieranie
i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
- prowadzenie
i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich;
- wspieranie
hodowli ptaków łowczych i sokolnictwa;
- propagowanie
łowiectwa i ochrony zwierzyny;
- realizowanie
innych zadań dotyczących łowiectwa zleconych przez ministra właściwego
do spraw środowiska.
- Zrzeszenie może
prowadzić działalność gospodarczą z przeznaczeniem uzyskanych dochodów
na realizację zadań Zrzeszenia.
- Zrzeszenie może
prowadzić stacje naukowo-badawcze.
Rozdział
3 - Członkowie Zrzeszenia, ich prawa i obowiązki
§
6
- Członkami
Zrzeszenia są:
- osoby
fizyczne - spełniające warunki wymienione w § 7 ust. 1:
- członkowie
kół łowieckich,
- nie
zrzeszone w kołach łowieckich, zwane dalej członkami
niestowarzyszonymi;
- osoby
prawne - koła łowieckie.
- Członkami
wspierającymi mogą być osoby prawne, mające siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
- Osobom
fizycznym szczególnie zasłużonym dla łowiectwa może zostać nadane członkostwo
honorowe Zrzeszenia.
§
7
- Osoba fizyczna
uzyskuje członkostwo Zrzeszenia na mocy uchwały właściwego, według
miejsca stałego pobytu, zarządu okręgowego, jeżeli:
- jest pełnoletnia;
- posiada
obywatelstwo polskie i korzysta w pełni z praw obywatelskich;
- ma walory
moralne dające rękojmię etycznego wykonywania łowiectwa;
- nie była
karana za przestępstwa wymienione w Prawie łowieckim;
- odbyła
roczny staż kandydacki oraz szkolenie przeprowadzone w Polskim Związku
Łowieckim;
- zdała z
wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu łowiectwa oraz wykazała się
umiejętnościami strzeleckimi;
- złożyła
deklarację i uiściła wpisowe.
- Członek
Zrzeszenia może uzyskać członkostwo koła na mocy uchwały zarządu koła,
który zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym właściwy zarząd
okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego.
- Członkiem
Zrzeszenia może być również cudzoziemiec posiadający prawo pobytu lub
kartę stałego pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej i spełniający warunki
określone w ust. 1, pkt. 3-7.
§
8
- Osoba ubiegająca
się o członkostwo Zrzeszenia składa wniosek o przyjęcie na staż w zarządzie
koła lub zarządzie okręgowym właściwym według miejsca stałego pobytu
i po przyjęciu na staż przez jeden z wymienionych organów staje się , z
chwilą rejestracji przez zarząd okręgowy , kandydatem na członka
Zrzeszenia.
- Zasady
odbywania stażu kandydackiego oraz wzór deklaracji, o której mowa w § 7
ust. 1 pkt. 7, określa Naczelna Rada Łowiecka.
- Z odbycia stażu
zwolnione są:
- osoby
posiadające wyższe lub średnie wykształcenie leśne;
- inne osoby
posiadające wyższe wykształcenie o specjalności łowieckiej;
- strażnicy
łowieccy legitymujący się co najmniej dwuletnim okresem zatrudnienia
na tym stanowisku;
- osoby, o których
mowa w § 7 ust. 3, posiadające uprawnienia do wykonywania polowania w
innym państwie;
- osoby, które
utraciły członkostwo w Zrzeszeniu.
- Zarząd okręgowy
może zobowiązać koło lub ośrodek hodowli zwierzyny Polskiego Związku
Łowieckiego, znajdujące się na terenie jego działania, do przyjęcia
kandydata do odbycia stażu.
§
9
- Członek
Zrzeszenia jest zobowiązany:
- dbać o
dobre imię łowiectwa polskiego i Zrzeszenia;
- przestrzegać
prawa łowieckiego, Statutu, uchwał władz i organów Zrzeszenia oraz
zasad etyki i tradycji łowieckiej, a także kierować się zasadami
koleżeństwa;
- sumiennie
wykonywać zadania Zrzeszenia;
- ochraniać
mienie Zrzeszania i zwalczać marnotrawienie tego mienia;
- terminowo
uiszczać składki członkowskie i inne opłaty uchwalone przez
uprawnione do tego władze Zrzeszenia;
- brać
czynny udział w zwalczaniu kłusownictwa i szkodnictwa łowieckiego;
- doskonalić
umiejętności strzeleckie;
- podnosić
wiedzę łowiecką.
- Osoba fizyczna
- członek Zrzeszenia ma ponadto obowiązek:
- składać
zeznania i wyjaśnienia na żądanie władz i organów Zrzeszenia oraz
koła łowieckiego;
- poddawać
się prawomocnym orzeczeniom i postanowieniom sądów łowieckich.
- Obowiązki określone
w ust. 1 - z wyłączeniem pkt. 5 - dotyczą również kandydatów.
§
10
- Członek
Zrzeszenia ma prawo składać oświadczenia we wszystkich przypadkach, w których
władze i organy Zrzeszenia oraz koła mają podjąć uchwały dotyczące
jego osoby i odwoływać się od tych uchwał.
- Osoba fizyczna
- członek Zrzeszenia - ma także prawo:
- wybierać i
być wybieranym do władz i organów Zrzeszenia oraz organów koła; członek
w kole niemacierzystym nie posiada biernego prawa wyborczego w tym kole,
- nosić
odznakę łowiecką, odznaczenia łowieckie oraz strój organizacyjny z
odpowiednimi dystynkcjami.
- Przepisy ust. 1
dotyczą również kandydatów.
- Osoby fizyczne
- członkowie Związku - mają prawo do wykonywania polowania.
§
11
- Dla członków
Zrzeszenia niestowarzyszonych maja zastosowanie przepisy Statutu Zrzeszenia,
z wyjątkiem tych, które odnoszą się wyłącznie do członków kół.
- Nadzór
organizacyjny nad członkami niestowarzyszonymi sprawują właściwe zarządy
okręgowe, które określają tym członkom sposób wykonywania obowiązków
wynikających z zadań Zrzeszenia.
- Za dopuszczenie
się przez członków niestowarzyszonych wykroczeń przeciwko obowiązującym
przepisom ustawowym, statutowym i innym przepisom organizacyjnym nie skutkujących
wykluczeniem członka ze Zrzeszenia lub zawieszeniem w jego prawach zarząd
okręgowy może stosować kary organizacyjne:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia
w prawach wykonywania polowania na okres do jednego roku.
- Karę
organizacyjną uważa się za niebyłą a adnotację usuwa z akt osobowych
członka po upływie dwóch lat od jej orzeczenia, a w przypadku określonym
w ust. 3 lit. c od jej odbycia.
§
12
- Osoba fizyczna
- członek Zrzeszenia - traci członkostwo w Zrzeszeniu w razie:
- dobrowolnego
wystąpienia ze Zrzeszenia;
- śmierci;
- skazania
prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego za przestępstwa wymienione w
Prawie łowieckim.
Skreślenia
dokonuje zarząd okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego.
- Osoba fizyczna
- członek Zrzeszenia - może być wykluczony ze Zrzeszenia w razie:
- naruszenia
przepisów prawa łowieckiego;
- nieprzestrzegania
w sposób rażący Statutu lub innych uchwał władz i organów
Zrzeszenia;
- wykonywania
polowania w sposób niezgodny z dobrymi obyczajami i etyką łowiecką;
- działania
na szkodę Zrzeszenia lub dobrego imienia łowiectwa polskiego;
- prawomocnego
skazania za inne niż wymienione w ust. 1 pkt. 3 przestępstwa.
- O wykluczeniu
członka - osoby fizycznej - ze Zrzeszenia - orzekają sądy łowieckie.
- Członek
Zrzeszenia podlega skreśleniu z listy członków Zrzeszenia, jeżeli zalega
z opłatami na rzecz Zrzeszenia dłużej niż trzy miesiące.
O skreśleniu z listy członków i ponownym wpisaniu decyduje zarząd okręgowy
Polskiego Związku Łowieckiego.
- Osoba, o której
mowa w ust. 1 pkt. 1 i 3 oraz ust. 2 i 4, powinna opłacić zaległe składki
na rzecz Zrzeszenia do końca miesiąca, w którym została podjęta decyzja
o utracie członkostwa, a także uregulować inne należności.
- Ponowne przyjęcie
do Zrzeszenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt. 3, może nastąpić po
zatarciu skazania, a osoby, o których mowa w ust. 2 - po upływie dwóch
lat od daty wykluczenia.
- Na wniosek
zainteresowanego członka właściwy zarząd okręgowy może urlopować go
na okres nie przekraczający dwóch lat, zawieszając go w prawach i obowiązkach.
W stosunku do członków kół łowieckich wymagana jest zgoda zarządu koła
macierzystego.
§
13
O utracie członkostwa Zrzeszenia, o którym mowa w § 12 ust. 1, 2 i 4, właściwy
zarząd okręgowy bezzwłocznie powiadamia komendanta wojewódzkiego policji.
§
14
- Osoba prawna
nie będąca kołem łowieckim może być członkiem wspierającym, jeżeli
jej statutowe działania będą wspomagały statutowe zadania Zrzeszenia.
- Decyzje o przyjęciu
członka wspierającego podejmuje Zarząd Głowy z inicjatywy własnej lub
na wniosek właściwego zarządu okręgowego i na podstawie zgłoszonej
przez osobę prawną deklaracji.
- Członek
wspierający podlega skreśleniu ze Zrzeszenia na skutek:
- rezygnacji
z członkostwa;
- utraty
osobowości prawnej;
- długotrwałej
bezczynności we wspieraniu Zrzeszenia.
- Utrata członkostwa
Zrzeszenia osoby wspierającej następuje na podstawie uchwały Zarządu Głównego
§
15
- Członkostwo
honorowe, na wniosek Naczelnej Rady łowieckiej, nadaje Krajowy Zjazd
Delegatów większością 2/3 głosów obecnych delegatów.
- Członkowie
honorowi Zrzeszenia są zwolnieni z płacenia składek członkowskich
Zrzeszenia i koła.
- Członkowie
honorowi Zrzeszenia są uprawnieni do uczestniczenia w krajowych i właściwych,
z uwagi na miejsce zamieszkania, okręgowych zjazdach delegatów na prawach
delegatów.
§
16
Legitymacje
Zrzeszenia wydają:
- członkom honorowym Zrzeszenia - Zarząd Główny;
- pozostałym osobom fizycznym - właściwe zarządy
okręgowe.
Rozdział 4 - Koła łowieckie
§ 17
Koło łowieckie posiada osobowość prawną i wchodzi w skład Zrzeszenia.
§ 18
- Zadaniem koła łowieckiego jest prowadzenie
gospodarki łowieckiej na terenach dzierżawionych obwodów łowieckich
zgodnie z przepisami prawa łowieckiego i zatwierdzonymi planami hodowlanymi
i łowieckimi oraz realizowanie innych statutowych zadań Zrzeszenia.
- Uprawnienia i obowiązki koła określają przepisy
prawa łowieckiego, Statutu Zrzeszenia oraz statutu koła łowieckiego.
- Koło działa na rzecz ochrony środowiska
przyrodniczego i na terenie dzierżawionego obwodu odpowiada za prawidłową
gospodarkę zwierzyną zgodnie z przyjętymi zasadami.
- Koło jest odpowiedzialne za szkolenie łowieckie i
strzeleckie oraz za kształtowanie prawidłowych postaw swoich członków i
ich wzajemnego współżycia koleżeńskiego.
§ 19
- Członkiem koła może być osoba fizyczna - członek
Zrzeszenia
- Osoba fizyczna - członek Zrzeszenia - może należeć
do wielu kół, z których jedno jest kołem macierzystym. Szczegółowe
zasady przynależności członka do koła nie macierzystego określa statut
tego koła.
- Składkę na rzecz Zrzeszania członek koła uiszcza
za pośrednictwem koła macierzystego.
§ 20
- Utrata członkostwa w kole następuje w razie:
- utraty członkostwa w Zrzeszeniu;
- dobrowolnego wystąpienia z koła;
w przypadku określonym w punkcie 1 i 2 skreślenia
dokonuje zarząd koła;
- nieprzestrzegania statutu koła bądź
uporczywego uchylania się od wykonywania obowiązków nałożonych
przez koło;
- uchylania się od płacenia składek i innych opłat
na rzecz koła przez okres dłuższy niż trzy miesiące;
- gdy członek koła nie przestrzega zasad współżycia
koleżeńskiego lub utracił walory wymienione w § 7 ust. 1 pkt. 3.
- O utracie członkostwa w kole, w drodze uchwały,
decyduje:
- zarząd koła - z przyczyn wymienionych w ust. 1
pkt. 4;
- walne zgromadzenie - z przyczyn wymienionych w
ust. 1 pkt. 3 i 5, gdy 2/3 członków koła obecnych na walnym
zgromadzeniu uzna w tajnym głosowaniu zasadność tych zarzutów.
- Członek Zrzeszenia, o którym mowa w ust. 1 pkt.
2-5, traci członkostwo Zrzeszenia, jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od
uprawomocnienia się decyzji o skreśleniu z koła nie zostanie przyjęty do
innego koła lub nie uzyska statusu członka niestowarzyszonego. Skreślenia
dokonuje zarząd okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego.
- Zarząd okręgowy odmawia wpisania do rejestru członków
niestowarzyszonych osób, które nie spełniają warunków określonych w §
7 ust. 1 pkt. 2-4.
§ 21
- Za dopuszczenie się przez członków koła wykroczeń
przeciwko obowiązującym przepisom ustawowym, statutowym i innym przepisom
organizacyjnym nie skutkującym wykluczeniem członka ze Zrzeszenia lub
zawieszeniem w jego prawach zarząd koła może stosować kary
organizacyjne:
- upomnienia;
- nagany;
- zawieszenia w prawach do wykonywania polowania
na okres do jednego roku;
- zawieszenie w prawach członka koła na okres
jednego roku.
- Karę organizacyjną uważa się za niebyła a
adnotacje usuwa z akt osobowych członka po okresie dwóch lat od jej
orzeczenia, a w przypadku określonym w ust.1 lit. c i d od jej odbycia.
- Członek koła pełniący funkcję w organach koła
może być, w przypadku gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie naruszenia
prawa łowieckiego, Statutu lub innych przepisów organizacyjnych,
zawieszony przez zarząd okręgowy w pełnieniu funkcji do czasu walnego
zgromadzenia koła lub do prawomocnego zakończenia postępowania
dyscyplinarnego. W stosunku do osób pełniących funkcje w organach koła
zarząd koła nie jest władny stosować kar statutowych.
§ 22
- Koło może być zawiązane przez co najmniej 15 osób
fizycznych będących członkami Zrzeszenia.
- Założyciele koła kierują do zarządu okręgowego
właściwego według siedziby koła wniosek przyjęcie koła do Zrzeszenia.
Do wniosku należy dołączyć:
- statut koła podpisany przez wszystkich założycieli;
- oświadczenie założycieli, iż koło to będzie
ich kołem macierzystym;
- pisemne zapewnienie wydzierżawienia obwodu łowieckiego.
- Statut koła musi być zgodny z prawem łowieckim i
statutem Zrzeszenia oraz określać zasady organizacyjne koła, a w szczególności:
- nazwę i siedzibę koła łowieckiego;
- zadania koła i sposób ich realizacji;
- sposób nabywania i utraty członkostwa koła
oraz prawa i obowiązki członków;
- kary organizacyjne za naruszenie obowiązków członkowskich;
- fundusze i majątek oraz sposób ich nabywania i
zbywania;
- władze i organa koła, zasady ich powoływania
i odwoływania;
- zasady reprezentowania koła przy nabywaniu praw
oraz zaciąganiu zobowiązań;
- sposób zmiany statutu koła;
- warunki i sposób łączenia się, podziału,
rozwiązywania oraz likwidacji koła.
§ 23
- Przyjęcie koła do Zrzeszenia następuje z chwilą
podjęcia przez właściwy zarząd okręgowy uchwały o wpisaniu koła do
prowadzonego rejestru.
- Zarząd okręgowy przyjmuje koło do Zrzeszenia, jeżeli
koło odpowiada wymaganiom Statutu.
- W przypadkach stwierdzenia braków we wniosku lub załącznikach,
bądź o ile statut nie odpowiada warunkom określonym w § 22 ust. 3, zarząd
okręgowy wzywa założycieli do usunięcia braków w terminie 30 dni.
- W przypadku nie usuniecia braków w wyznaczonym
terminie zarząd okręgowy odmawia wpisania do rejestru.
§ 24
- Osobowość prawną, na mocy ustawy Prawo łowieckie
koło nabywa z chwilą wpisania do rejestru.
- Wszelkie zmiany statutu koła podlegają wpisowi do
rejestru kół łowieckich.
- Rejestr kół obejmuje:
- liczbę porządkową;
- nazwę koła;
- siedzibę (adres) koła;
- datę uchwały zarządu okręgowego o wpisaniu
koła do rejestru;
- osoby uprawnione do reprezentacji oraz sposób
reprezentowania koła;
- datę i podstawę skreślenia koła z rejestru;
- uwagi.
- Dla każdej pozycji ewidencyjnej prowadzi się akta
ewidencyjne, w których gromadzi się:
- dokument o utworzeniu koła;
- uchwałę, o której mowa w ust. 3 pkt. 4;
- statut koła, uchwałę o zatwierdzeniu statutu
oraz inne dokumenty związane ze zmianami statutu;
- listę członków koła i skład zarządu koła;
- ewidencję członków koła, dla których koło
jest członkiem macierzystym.
§
25
Koło może posiadać fundusze oraz nabywać i zbywać składniki majątkowe.
§
26
- Na majątek koła
składają się:
- majątek
trwały;
- majątek
obrotowy;
- wpływy z
wpisowego, składek członkowskich i innych opłat, uchwalonych przez
walne zgromadzenie;
- wpływy z
gospodarki łowieckiej koła;
- dobrowolne
świadczenia osób fizycznych i prawnych;
- dochody z
imprez organizowanych przez koło;
- dotacje,
darowizny itp.;
- dochody z
prowadzonej działalności gospodarczej.
- Uzyskane
dochody koła przeznacza się na finansowanie jego działalności
statutowej.
§
27
- Władzą koła
jest walne zgromadzenie. Walne zgromadzenie stanowią członkowie koła.
- Organami koła
są;
- zarząd koła
- organem wykonawczym walnego zgromadzenia;
- komisja
rewizyjna - organem kontrolnym walnego zgromadzenia, który kontroluje
działalność organizacyjną, gospodarczą i finansową zarządu koła.
- Szczegółowy
zakres działania oraz uprawnienia władz i organów koła określa jego
statut.
§
28
- Zarządy okręgowe,
właściwe według siedziby kół, koordynują ich działalność i sprawują
nad nimi nadzór organizacyjny w myśl
§ 45 pkt. 2 Statutu.
Koordynację i nadzór nad kołami w zakresie gospodarki łowieckiej sprawują
zarządy okręgowe właściwe dla miejsca położenia dzierżawionych przez
nie obwodów łowieckich.
- Koła są
zobowiązane przedstawić właściwemu zarządowi okręgowemu uchwały
walnego zgromadzenia w terminie 30 dni od jego odbycia. Ponadto, na każde
żądanie władz i organów Zrzeszenia składać oświadczenia i wyjaśnienia
oraz wymagane dokumenty.
- Zarząd okręgowy
uchyla uchwały władz i organów koła sprzeczne z prawem.
- Na żądanie
zarządu okręgowego zarząd koła obowiązany jest zwołać w określonym
terminie walne zgromadzenie koła z uwzględnieniem w porządku obrad spraw
wskazanych przez ten organ. Walne zgromadzenie winno odbyć się w terminie
nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania. Od uchwały tej
nie przysługuje odwołanie.
- W przypadku
niezastosowania się zarządu koła do żądania, o którym mowa w ust. 4,
zarząd okręgowy sam zwołuje walne zgromadzenie koła.
§
29
Za naruszenie prawa łowieckiego, Statutu, uchwał władz i organów Zrzeszenia
oraz dyscypliny organizacyjnej mogą być w odniesieniu do kół stosowane następujące
kary organizacyjne;
- ostrzeżenie,
którego udziela zarząd okręgowy;
- wykluczenie koła
ze Zrzeszenia, o którym decyduje okręgowa rada łowiecka.
§
30
- Koło traci członkostwo
Zrzeszenia w razie:
- wykluczenia
koła ze Zrzeszenia;
- rozwiązania
koła.
- Członkowie
rozwiązanego lub wykluczonego koła tracą członkostwo Zrzeszenia, jeżeli
w ciągu sześciu miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji o rozwiązaniu
lub wykluczeniu koła nie uzyskają członkostwa innego koła bądź statusu
członka nie stowarzyszonego.
§
31
Rozwiązanie koła następuje na podstawie:
- Uchwały
walnego zgromadzenia koła podjętej przez 2/3 ogólnej liczby członków koła.
- Uchwały okręgowej
rady łowieckiej właściwej według siedziby koła w przypadku:
- zmniejszenia
się liczby członków koła poniżej piętnastu i nieuzupełnienia
przez koło liczby członków w terminie sześciu miesięcy;
- niedzierżawienia
przez okres co najmniej jednego roku żadnego obwodu łowieckiego.
§
32
- W razie
wykluczenia koła ze Zrzeszenia lub jego rozwiązania, następuje likwidacja
koła.
- Likwidacji koła
dokonuje ostatni zarząd koła lub likwidatorzy powołani przez walne
zgromadzenie koła. W przypadku niepowołania likwidatora w terminie 30 dni
od daty uchwały o rozwiązaniu bądź wykluczeniu koła ze Zrzeszenia,
likwidatora powołuje zarząd okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego.
- W razie
uchylania się likwidatorów od przeprowadzenia likwidacji koła, zarząd
okręgowy odwołuje likwidatorów i powołuje nowych.
- Majątek
pozostały po likwidacji koła przechodzi na cele społeczne związane z łowiectwem
oznaczone w statucie koła łowieckiego lub uchwale walnego zgromadzenia koła
dotyczącej likwidacji.
§
33
Koła, uchwałami walnych zgromadzeń, mogą dokonywać podziału lub łączyć
się. Szczegółowe zasady podziału bądź połączenia określają statuty kół.
Rozdział
5 - Władze i organy Zrzeszenia
§
34
- Władzami
Zrzeszenia są:
- Krajowy
Zjazd Delegatów;
- Naczelna
Rada Łowiecka;
- wojewódzkie
sejmiki łowieckie;
- okręgowe
zjazdy delegatów;
- okręgowe
rady łowieckie.
- Władzami sądowniczymi
Zrzeszenia są: Główny Sąd Łowiecki i okręgowe sądy łowieckie.
- Organami
wykonawczymi Zrzeszenia są:
- Zarząd Główny
i zarządy okręgowe;
- Główna
Komisja Rewizyjna i okręgowe komisje rewizyjne;
- Główny
Rzecznik Dyscyplinarny i okręgowi rzecznicy dyscyplinarni;
- Kapituła
Odznaczeń Łowieckich.
Krajowy
Zjazd Delegatów
§
35
- Krajowy Zjazd
Delegatów stanowią delegaci wybrani przez okręgowe zjazdy delegatów i członkowie
honorowi Polskiego Związku Łowieckiego. Osobom tym przysługuje bierne i
czynne prawo wyborcze.
- Krajowy Zjazd
Delegatów zwoływany jest przez Naczelną Radę Łowiecką.
- Nadzwyczajny
Krajowy Zjazd Delegatów powinien odbywać się w terminie 45 dni od
otrzymania wniosku:
- ministra właściwego
do spraw ochrony środowiska;
- co najmniej
1/3 liczby okręgowych rad łowieckich, wraz z pisemnym umotywowaniem
tego żądania:
- co najmniej
2/5 delegatów na Krajowy Zjazd delegatów, wraz z pisemnym
umotywowaniem tego żądania.
- Nadzwyczajny
Krajowy Zjazd Delegatów może być ponadto zwoływany w każdym czasie
przez Naczelną Radę Łowiecką.
- W Krajowym Zjeździe
Delegatów mogą brać udział członkowie Naczelnej Rady Łowieckiej, Zarządu
Głównego, prezes Głównego Sądu Łowieckiego, Przewodniczący Głównej
Komisji Rewizyjnej i Kapituły Odznaczeń Łowieckich oraz Główny Rzecznik
Dyscyplinarny.
- O Krajowym Zjeździe
Delegatów zawiadamia się ministra właściwego do spraw środowiska.
- W Krajowym Zjeździe
Delegatów mogą brać inne osoby zaproszone przez Naczelną Radę Łowiecką.
- Delegaci na
Krajowy Zjazd Delegatów i inne osoby wymienione w ust. 5 - 7 oraz § 15
powinny otrzymać na 30 dni przed terminem Zjazdu zawiadomienia o Zjeździe,
wraz z projektem proponowanego porządku obrad.
§
36
- Delegaci na
zwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów wybierani są przez okręgowe zjazdy
delegatów, w stosunku jeden delegat na każdą rozpoczętą liczbę pięciuset
członków według miejsca stałego pobytu, obejmującego teren działania
okręgowej rady łowieckiej.
- Mandaty delegatów
zachowują ważność do czasu wyboru delegatów na następny zwyczajny
Krajowy Zjazd Delegatów.
§
37
Do kompetencji Krajowego Zjazdu Delegatów należy:
- uchwalanie
Statutu Zrzeszenia i jego zmian;
- ustalanie
kierunków działania i zasad realizacji zadań Zrzeszenia;
- rozpatrywanie i
zatwierdzanie sprawozdań z działalności z działalności Naczelnej Rady
Łowieckiej;
- wybór dziesięciu
członków Naczelnej Rady Łowieckiej spośród delegatów na Krajowy Zjazd
Delegatów;
- nadawanie członkostwa
honorowego Zrzeszenia;
- ustanawianie
godła, barw i sztandaru oraz flagi i pieczęci Zrzeszenia;
- ustanawianie
odznaczeń Polskiego Związku Łowieckiego;
- uchwalanie
regulaminu obrad Krajowego Zjazdu Delegatów;
- uchwalanie
zasad ustalania wpisowego i składki członkowskiej.
Naczelna
Rada Łowiecka
§
38
W skład Naczelnej Rady łowieckiej wchodzą:
- członkowie -
po jednym z każdego okręgu - wybrani przez okręgowe zjazdy delegatów spośród
delegatów na te zjazdy;
- członkowie - w
liczbie dziesięciu osób - wybrani przez Krajowy Zjazd Delegatów spośród
co najmniej piętnastu kandydatów będących delegatami na ten Zjazd.
§
39
Na miejsce członków Naczelnej Rady Łowieckiej, którzy przestali pełnić swe
funkcje wchodzą:
- w miejsce członka,
o którym mowa w § 38 pkt. 1, zastępca wybrany przez zjazd, o którym mowa
w § 38 pkt. 1;
- w miejsce członka,
o którym mowa w § 38 pkt. 2, osoba, która uzyskała kolejną, największą
liczbę głosów podczas zjazdu, o którym mowa w § 38 pkt. 2.
§
40
Do zadań Naczelnej Rady Łowieckiej należy:
- zwoływanie
Krajowego Zjazdu Delegatów oraz przedkładanie projektu regulaminu zjazdu,
porządku obrad i projektów uchwał;
- przedkładanie
Krajowemu Zjazdowi Delegatów sprawozdania za okres swojej działalności;
- nadzorowanie
wykonywania uchwał Krajowych zjazdów delegatów;
- uchwalanie
regulaminu obrad Naczelnej Rady Łowieckiej;
- uchwalanie
regulaminów i zasad przewidzianych w Statucie Zrzeszenia;
- ustalanie zasad
organizacyjnych dotyczących członków niestowarzyszonych;
- uchwalanie
rocznych planów działalności i preliminarzy kosztów budżetowych
Zrzeszenia;
- zatwierdzanie
preliminarzy budżetowych uchwalonych przez okręgowe rady łowieckie;
- zatwierdzanie
rocznego sprawozdania wykonania budżetu Zrzeszenia i udzielania
absolutorium Zarządowi Głównemu;
- ustalanie
wysokości wpisowego i składek członkowskich, z zastrzeżeniem § 45 pkt.
5, oraz rozdziału składek między budżety Zarządu Głównego i zarządów
okręgowych Zrzeszenia;
- uchwalanie
wytycznych dotyczących racjonalnej gospodarki łowieckiej, w tym zasad
gospodarowania populacjami zwierząt łownych;
- określanie
zasad etyki łowieckiej;
- powoływanie i
odwoływanie:
- prezesa i sędziów
Głównego Sądu Łowieckiego;
- przewodniczącego
Zarządu Głównego - Łowczego Krajowego;
- od dwóch
do czterech członków Zarządu Głównego na wniosek Łowczego
Krajowego
- przewodniczącego
i członków Głównej Komisji Rewizyjnej;
- przewodniczącego
i członków Kapituły Odznaczeń Łowieckich;
- Głównego
Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców;
- sprawowanie
nadzoru i kontroli nad działalnością Zarządu Głównego;
- podział
terytorialny kraju na okręgi oraz dokonywanie zmian tych okręgów;
- zwoływanie, na
wniosek wojewódzkich sejmików łowieckich, nadzwyczajnych okręgowych
zjazdów delegatów wraz z zamieszczeniem w porządku obrad określonych
spraw. Od uchwał tych nie przysługuje odwołanie;
- ustalanie
sankcji organizacyjnych za dokonanie nieprawidłowego odstrzału samców
zwierzyny płowej;
- powoływanie
komisji problemowych;
- składanie
wniosków o nadanie godności członka honorowego;
- uchylanie uchwał
wojewódzkich sejmików łowieckich oraz w trybie nadzoru, o których mowa w
§ 73 ust. 8, okręgowych rad łowieckich, w razie ich niezgodności z
prawem;
- rozpatrywanie
przewidzianych Statutem odwołań od decyzji okręgowych rad łowieckich;
- powoływanie i
odwoływanie przedstawicieli Zrzeszenia w organizacjach międzynarodowych;
- ustalanie wzoru
stroju organizacyjnego wraz z dystynkcjami;
- wykonywanie
innych zadań przewidzianych Statutem.
§
41
Naczelna Rada Łowiecka wybiera spośród członków Rady prezesa, dwóch
wiceprezesów i dwóch członków, którzy stanowią Prezydium Rady. Prezesem
Rady nie może być osoba zatrudniona w organach administracji publicznej na
stanowisku związanym ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Związku.
§
42
- Posiedzenia
Naczelnej Rady Łowieckiej zwoływane są przez prezesa Rady lub zastępującego
go wiceprezesa. Zasady zwoływania, obradowania i podejmowania uchwał określa
regulamin obrad Naczelnej Rady Łowieckiej.
- Posiedzenie
powinno być zwołane w terminie 14 dni od otrzymania pisemnego żądania
ministra właściwego dla ochrony środowiska.
- W posiedzeniach
Naczelnej Rady Łowieckiej mogą brać udział członkowie Zarządu Głównego,
prezes Głównego Sądu Łowieckiego, przewodniczący Głównej Komisji
Rewizyjnej, przewodniczący Kapituły Odznaczeń Łowieckich, Główny
Rzecznik Dyscyplinarny, a także goście zaproszeni przez Prezydium Rady.
§
43
Do kompetencji Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej należy:
- pełnienie
funkcji reprezentacyjnych Zrzeszenia;
- kierowanie pod
obrady Rady projektów uchwał;
- nadzór nad
działalnością komisji problemowych Rady;
- kontrola
wykonania uchwał i zaleceń Rady;
- przedkładanie
projektu porządku obrad Rady;
- wyrażanie
zgody na zbywanie nieruchomości oraz obciążanie majątku powyżej kwoty
określonej przez Naczelną Radę Łowiecką;
- ustalanie zasad
i wynagradzania Łowczego Krajowego - przewodniczącego Zarządu Głównego
Polskiego Związku Łowieckiego;
- zawieszanie
wykonania, do czasu rozpoznania przez Naczelną Radę Łowiecką, uchwał
wojewódzkich sejmików łowieckich, okręgowych rad łowieckich i Zarządu
Głównego, w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia prawa;
- ustalanie zasad
i wysokości wynagradzania sędziów i rzeczników dyscyplinarnych.
Wojewódzki
sejmik łowiecki
§
44
- Wojewódzki
sejmik łowiecki pełni funkcje wojewódzkiej organizacji łowieckiej w
rozumieniu przepisów ustawy Prawo łowieckie.
- Wojewódzki
sejmik łowiecki, którego siedzibą jest właściwe miasto wojewódzkie,
tworzą:
- prezesi okręgowych
rad łowieckich mających siedzibę na terenie danego województwa;
- członkowie
Naczelnej Rady Łowieckiej z okręgów wchodzących w skład województwa;
- po dwóch
delegatów wybranych przez okręgowe zjazdy delegatów z danego okręgu.
- Jeżeli na
terenie, o którym mowa w ust. 1, działa jedna okręgowa rada łowiecka,
funkcję sejmiku łowieckiego pełni prezydium rady oraz członkowie
Naczelnej Rady Łowieckiej z danego okręgu.
- Wojewódzki
sejmik łowiecki wybiera ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i
sekretarza. Przewodniczącym wojewódzkiego sejmiku łowieckiego nie może
być osoba zatrudniona w organach administracji publicznej na stanowisku związanym
ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Zrzeszenia.
- Wojewódzki
sejmik łowiecki reprezentuje okręgowe organizacje łowieckie mające
siedzibę na terenie danego województwa wobec organów administracji
publicznej szczebla wojewódzkiego.
§
45
Do zadań wojewódzkiego sejmiku łowieckiego należy:
- koordynowanie
działalności okręgowych rad łowieckich;
- koordynowanie i
nadzorowanie za pośrednictwem okręgowych rad i zarządów działalności kół
łowieckich oraz osób fizycznych - członków niestowarzyszonych Zrzeszenia
- mających siedzibę bądź zamieszkałych na terenie jego działania, z
zastrzeżeniem § 28 ust.1;
- rozpatrywanie
odwołań od uchwał okręgowych rad łowieckich;
- uchylanie w
trybie nadzoru, o którym mowa w § 73 ust. 8, uchwał okręgowych rad łowieckich;
- ustalanie
wysokości składki członkowskiej od kół łowieckich z dzierżawionego
hektara obwodu łowieckiego na terenie wojewódzkiego sejmiku łowieckiego;
- zawieszanie, w
przypadku rażącego naruszenia prawa, działalności okręgowych rad łowieckich
i kierowanie wniosków w tej sprawie do Naczelnej Rady Łowieckiej o zwołanie
nadzwyczajnego okręgowego zjazdu delegatów;
- opiniowanie
projektów podziału obszaru województwa na obwody łowieckie i zmian
granic tych obwodów. W odniesieniu do terenów położonych w zasięgu działania
okręgowych rad i zarządów, nie reprezentowanych w sejmiku, po zasięgnięciu
ich opinii;
- współpraca z
organami państwowymi, samorządu terytorialnego i organizacjami społecznymi
na szczeblu wojewódzkim oraz właściwymi regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych,
w zakresie łowiectwa i ochrony środowiska;
- inicjowanie
przedsięwzięć łowieckich na terenie województwa, w tym mających na
celu zwalczanie kłusownictwa i szkodnictwa łowieckiego;
- współpraca z
innymi wojewódzkimi sejmikami łowieckimi oraz równorzędnymi
zagranicznymi organizacjami łowickimi;
- organizowanie i
popieranie prac naukowych w zakresie łowiectwa obejmujących teren województwa;
- popieranie i
propagowanie:
- łowiectwa,
ochrony przyrody i środowiska naturalnego;
- działań służących
pielęgnowaniu historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa,
zasad etyki, tradycji i obyczajów łowieckich;
- hodowli użytkowych
psów myśliwskich;
- sokolnictwa
i hodowli ptaków łowczych;
- ustanawianie
wojewódzkich odznaczeń łowieckich i zasad ich przyznawania;
- organizacyjne
wspieranie wymienionych w ustępach 5-8 inicjatyw okręgowych organizacji łowieckich;
- wykonywanie
innych zadań przewidzianych Statutem.
§
46
- Posiedzenia
wojewódzkiego sejmiku łowieckiego odbywają się co najmniej dwa razy w
roku. Zwołuje je przewodniczący lub jego zastępca.
- Posiedzenia
wojewódzkiego sejmiku łowieckiego należy zwołać także na wniosek:
- Naczelnej
Rady Łowieckiej lub jego prezydium;
- co najmniej
2/3 jego członków.
- W posiedzeniach
wojewódzkiego sejmiku łowieckiego mogą brać udział z głosem doradczym:
- członkowie
honorowi Polskiego Związku Łowieckiego;
- członkowie
naczelnych władz i organów Polskiego Związku Łowieckiego;
- łowczowie
okręgowi z terenu działania wojewódzkiego sejmiku łowieckiego;
- zaproszeni
goście.
- Członkowie
wojewódzkiego sejmiku łowieckiego otrzymują co najmniej 14 dni przed jego
posiedzeniem zawiadomienie o jego terminie wraz z proponowanym porządkiem
obrad.
- Koszty
funkcjonowania wojewódzkiego sejmiku łowieckiego ponoszą w częściach równych
właściwe zarządy okręgowe.
Okręgowy
zjazd delegatów
§
47
- Okręgowy zjazd
delegatów tworzą:
- delegaci
wybrani przez walne zgromadzenia kół łowieckich mających siedzibę
na terenie działania okręgowej rady łowieckiej;
- delegaci
wybrani spośród członków niestowarzyszonych zamieszkałych na
terenie działania okręgowej rady łowieckiej;
- delegaci
wybrani przez walne zgromadzenie kół mających siedzibę w innych okręgach
a dzierżawiących obwody łowieckie na terenie działania danej okręgowej
rady łowieckiej;
- członkowie
honorowi Polskiego Związku Łowieckiego zamieszkali na terenie działania
danej okręgowej rady łowieckiej.
Osobom tym
przysługuje bierne i czynne prawo łowieckie.
- Okręgowy zjazd
delegatów zwoływany jest przez okręgową radę łowiecką.
- Nadzwyczajny
okręgowy zjazd delegatów powinien się odbyć w terminie 45 dni od:
- otrzymania
odpowiedniej uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej;
- zgłoszenia
pisemnego żądania, z podaniem motywów, przez co najmniej 1/3 kół
mających siedzibę na terenie działania okręgowej rady łowieckiej
lub 1/3 delegatów na okręgowy zjazd.
- Nadzwyczajny
okręgowy zjazd delegatów może być ponadto zwołany w każdym czasie
przez okręgową radę łowiecką.
- W okręgowym
zjeździe delegatów mogą brać udział członkowie okręgowej rady łowieckiej,
zarządu okręgowego, okręgowej komisji rewizyjnej i okręgowego sadu łowieckiego
oraz zespołu rzecznika dyscyplinarnego. Ponadto na zjazd mogą być
zapraszani goście.
- Delegaci na okręgowy
zjazd delegatów oraz instytucje i osoby wymienione w ust. 5 i § 15 ust. 1
powinny otrzymać na 30 dni przed zjazdem zawiadomienie o jego terminie,
wraz z proponowanym porządkiem obrad.
§
48
- Delegaci na okręgowy
zjazd delegatów wybierani są przez walne zgromadzenia kół mających
siedzibę na terenie działania danej okręgowej rady łowieckiej w liczbie
jednego delegata na każde koło. Koła liczące więcej niż dwudziestu członków
wybierają po jednym delegacie na każdą pełną liczbę dwudziestu członków
macierzystych.
- Członkowie
niestowarzyszeni wybierają na zjazd okręgowy swych delegatów w liczbie
jednego delegata na każdą rozpoczynającą się setkę członków
legitymujących się miejscem stałego pobytu na terenie działania okręgowej
rady łowieckiej.
- Delegaci kół
mających siedziby poza terenem działania okręgowej rady łowieckiej
wybierani są w liczbie jednego delegata na każde koło.
- Wybory delegatów
odbywają się przed każdym zwyczajnym zjazdem delegatów.
- Mandaty delegatów
zachowują ważność w okresie między zjazdami.
§
49
Do kompetencji okręgowego zjazdu delegatów należy:
- podejmowanie
uchwał dotyczących realizacji zadań Zrzeszenia na obszarze okręgu, w
tym wynikających z wytycznych Krajowego Zjazdu Delegatów i Naczelnej
Rady Łowieckiej;
- rozpatrywanie
i zatwierdzanie sprawozdań z działalności okręgowej rady łowieckiej;
- wybór spośród
delegatów na okręgowy zjazd: okręgowej rady łowieckiej, delegatów na
Krajowy Zjazd Delegatów, w tym przedstawiciela do Naczelnej Rady Łowieckiej
oraz jego zastępcy, a także dwóch członków wojewódzkiego sejmiku łowieckiego;
- wykonywanie
innych zadań przewidzianych Statutem.
§
50
- Sąsiadujące
okręgowe organizacje mogą, przy zachowaniu terenów działania, łączyć
się w jedną wspólną okręgową organizacją łowiecką.
Decyzję o połączeniu podejmuje Naczelna Rada Łowiecka na zgodny
wniosek właściwych okręgowych zjazdów.
- Wniosek, o którym
mowa w pkt. 1, winien zawierać określenie siedziby i źródeł
finansowania nowo powstałej organizacji łowieckiej.
Okręgowa
rada łowiecka
§
51
- Okręgowa
rada łowiecka wybierana jest przez okręgowy zjazd delegatów w składzie
dziesięciu do piętnastu członków spośród co najmniej dwudziestu
kandydatów będących delegatami tego zjazdu.
- Na miejsce członków
okręgowej rady łowieckiej, którzy przestali pełnić swoja funkcję,
wchodzą osoby, które uzyskały kolejną, największą liczbę głosów w
wyborach, o których mowa w ust. 1.
§
52
Do zadań okręgowej rady łowieckiej należy nadzorowanie działalności
Zrzeszenia na terenie jej działania, a w szczególności:
- zwoływanie
okręgowych zjazdów delegatów, przedkładanie projektu regulaminu
zjazdu, porządku obrad i projektu uchwał;
- przedkładanie
okręgowemu zjazdowi delegatów sprawozdania za okres swojej działalności;
- wykonywanie
uchwał zjazdów delegatów oraz Naczelnej Rady Łowieckiej;
- tworzenie
kompleksowych planów rozwoju gospodarki łowieckiej na obszarze okręgu
oraz koordynowanie działalności kół przy opracowywaniu wieloletnich
planów hodowlanych;
- uchwalanie
regulaminu obrad okręgowej rady łowieckiej;
- uchwalanie
rocznych planów działalności i preliminarzy budżetowych;
- inspirowanie
porozumień i tworzenia wspólnych przedsięwzięć wojewódzkich dla określonego
celu gospodarki łowieckiej, w tym również do tworzenia rejonów
hodowlanych;
- udzielanie
absolutorium zarządowi okręgowemu;
- powoływanie
i odwoływanie:
- prezesa i
sędziów okręgowego sądu łowieckiego;
- łowczego
okręgowego w uzgodnieniu z Łowczym Krajowym;
- od dwóch
do czterech członków zarządu okręgowego na wniosek łowczego okręgowego;
- przewodniczącego
i członków komisji rewizyjnej;
- okręgowego
rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców;
- powoływanie
komisji problemowych;
- nadzór nad
działalnością zarządu okręgowego;
- rozpatrywanie
odwołań od decyzji zarządu okręgowego;
- rozwiązywanie
i wykluczanie kół ze Zrzeszenia w przypadkach przewidzianych Statutem;
- przedstawianie
Kapitule Odznaczeń Łowieckich wniosków o nadanie odznaczeń Polskiego
Związku Łowieckiego oraz ustalanie odznaczeń okręgowych i zasad ich
przyznawania;
- wykonywanie
zadań zleconych przez Naczelną Radę Łowiecką.
§
53
- Okręgowa
rada łowiecka wybiera spośród członków rady prezesa, jego zastępcę
i sekretarza, którzy stanowią prezydium rady. Prezesem okręgowej rady
łowieckie nie może być osoba zatrudniona w organach administracji
publicznej na stanowisku związanym ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością
Zrzeszenia.
- Posiedzenia
okręgowej rady łowieckiej zwoływane są przez prezesa lub wiceprezesa
rady. Zasady zwoływania , obradowania i podejmowania uchwał określa
regulamin obrad okręgowej rady łowieckiej.
- Posiedzenie
okręgowej rady łowieckiej powinno być zwołane w terminie 14 dni od
otrzymania odpowiedniej uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej oraz obejmować
sprawy przez nią wskazane.
- Członkowie
rady powinni otrzymać co najmniej na 10 dni przed posiedzeniem
zawiadomienie o jej terminie, wraz z proponowanym porządkiem obrad.
- W posiedzeniu
okręgowej rady łowieckiej mogą brać udział członkowie Naczelnej Rady
Łowieckiej, Zarządu Głównego, przewodniczący lub zastępca właściwego
sejmiku wojewódzkiego oraz członkowie sądu okręgowego, prezes okręgowego
sądu łowieckiego, przewodniczący okręgowej komisji rewizyjnej i okręgowy
rzecznik dyscyplinarny, a także zaproszeni goście.
§
54
Do kompetencji prezydium okręgowej rady łowieckiej należy w szczególności:
- ustalanie
projektu porządku obrad rady;
- przygotowywanie
projektów kierunków działalności rady i kierowane pod jej obrady
projektów uchwał;
- nadzór nad
działalnością komisji problemowej rady;
- kontrola
wykonywania uchwał i zaleceń rady;
- współdziałanie
z organami państwowymi, samorządu terytorialnego i organizacjami społecznymi
oraz jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego w
sprawach dotyczących łowiectwa.
Sądy
łowieckie
§
55
- Sądy Łowieckie
powoływane są do rozpatrzenia w trybie dyscyplinarnym spraw osób
fizycznych - członków Zrzeszenia - o czyny niezgodne z prawem łowieckim,
Statutem, etyką łowiecką lub dyscypliną organizacyjną, a także w
przypadku określonym w § 12 ust. 2 pkt. 5.
- Sędziowie sądów
łowieckich są niezawiśli i podlegają jedynie prawu.
- Sędziowie sądów
łowieckich w orzekaniu kierują się wyłącznie przepisami prawa.
- Członków sądów
łowieckich powołują:
- Głównego
Sądu Łowieckiego - w liczbie 15- 25 osób - Naczelna Rada Łowiecka;
- okręgowego
sadu łowieckiego - w liczbie do 15 osób - okręgowa rada łowiecka.
§
56
Regulamin postępowania sądów łowieckich i rzeczników dyscyplinarnych
Zrzeszenia uchwala Naczelna Rada Łowiecka.
§
57
- Jeżeli stopień
społecznej szkodliwości czynu nie jest znaczny, okoliczności jego popełnienia
nie budzą wątpliwości, a sprawca nie był karany przez sądy łowieckie -
postępowanie dyscyplinarne można warunkowo umorzyć na okres próby od sześciu
miesięcy do dwóch lat.
- Warunkowego
umorzenia nie stosuje się wobec osób podejrzanych o popełnienie przestępstw
wymienionych w art. 52 i 53 ustawy Prawo łowieckie.
- Warunkowe
umorzenie można uzależnić od uprzedniego naprawienia szkody, zadośćuczynienia
za wyrządzoną szkodę lub pojednania z pokrzywdzonym, a nadto od
uiszczenia na rzecz Zrzeszenia kwoty w wysokości rocznej składki na rzecz
Zrzeszenia tytułem kosztów postępowania.
- Warunkowo
umorzone postępowanie dyscyplinarne winno być podjęte w okresie próby
lub w terminie nie dłuższym niż trzy miesiące od jej zakończenia, jeżeli
sprawca w okresie próby naruszy przepisy prawa łowieckiego.
§
58
- Sądy łowieckie
wymierzają kary zasadnicze i kary dodatkowe.
- Karami
zasadniczymi są:
- nagana;
- zawieszenie
w prawach członka Zrzeszenia na okres od sześciu miesięcy do trzech
lat;
- wykluczenie
ze Zrzeszenia.
- Karami
dodatkowymi są:
- obowiązek
ponownego złożenia egzaminu w zakresie określonym przez sąd łowiecki;
- pozbawienie
prawa pełnienia funkcji we władzach i organach Zrzeszenia lub koła łowieckiego
na czas do pięciu lat;
- pozbawienie
odznaczeń łowieckich w razie wykluczenia z Polskiego Związku Łowieckiego.
- Sąd łowiecki
może zobowiązać obwinionego do naprawienia wyrządzonej szkody.
- Sąd łowiecki
może zarządzić ogłoszenie prawomocnego orzeczenia w "Łowcu
Polskim" lub łowieckich pismach regionalnych, na koszt ukaranego.
§
59
- Sprawy członków
Naczelnej Rady Łowieckiej, Zarządu Głównego, Głównego Rzecznika
Dyscyplinarnego i jego zastępców oraz członków Kapituły Odznaczeń Łowieckich
rozpatruje Główny Sąd Łowiecki.
- Wszystkie
sprawy nie wymienione w ust. 1 rozpatrują w pierwszej instancji okręgowe sądy
łowieckie.
- Od orzeczeń
okręgowych sądów łowieckich rzecznikowi i obwinionemu przysługuje odwołanie
do Głównego Sądu Łowieckiego.
- Od orzeczeń Głównego
Sądu Łowieckiego, jako pierwszej instancji, rzecznikowi i obwinionemu
przysługuje odwołanie do powiększonego składu tego Sądu.
- Prawomocne
orzeczenie sądu łowieckiego może być wzruszane jedynie w drodze rewizji
nadzwyczajnej lub wznowienia postępowania.
- Postępowanie
przed sądami łowieckimi o ten sam czyn toczy się niezależnie od postępowania
karnego lub innego postępowania, przewidzianego w przepisach odrębnych.
- W postępowaniu
przed sądami łowieckimi obwiniony ma prawo korzystać z obrońcy, którym
może być inny członek Zrzeszenia.
Zarząd
Główny
§
60
W skład Zarządu głównego wchodzi Łowczy Krajowy, jako przewodniczący, oraz
dwóch do czterech członków.
§
61
Do zakresu działalności Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie
Zrzeszenia na zewnątrz;
- prowadzenie
działalności Zrzeszenia w ramach zatwierdzonych planów oraz uchwał
Krajowego Zjazdu Delegatów i Naczelnej Rady Łowieckiej;
- przedstawianie
Naczelnej Radzie Łowieckiej rocznych planów działalności i preliminarzy
budżetowych oraz sprawozdań z wykonanych czynności;
- nawiązywanie i
rozwiązywanie stosunków pracy z łowczymi okręgowymi;
- nadzór nad
działalnością zarządów okręgowych;
- wydawanie niezbędnych
zarządzeń oraz instrukcji;
- zarządzanie
majątkiem Zrzeszenia, pozostającym w dyspozycji Zarządu Głównego;
- nabywanie i
zbywanie nieruchomości oraz obciążanie majątku;
- współdziałanie
z właściwymi organami administracji publicznej przy opracowywaniu
krajowych założeń dotyczących gospodarki łowieckiej;
- współdziałanie
z komisjami parlamentarnymi przy opracowywaniu lub zmianie przepisów prawa
w dziedzinie łowiectwa;
- wydawanie
opinii przewidzianych w Prawie łowieckim lub na żądanie ministra właściwego
do spraw środowiska;
- ustalanie, w
uzgodnieniu z Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej, reprezentacji na krajowe
i międzynarodowe zjazdy, konferencje, imprezy kynologiczne i strzeleckie;
- nadzór nad
stacjami badawczymi Zrzeszania;
- powoływanie
klubów specjalistycznych oraz zatwierdzanie zasad ich działania;
- prowadzenie
biblioteki i archiwum Zrzeszenia;
- wykonywanie
innych zadań zleconych Statutem oraz przez Naczelną Radę Łowiecką, a
także podejmowanie decyzji w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji władz
i innych organów Zrzeszenia.
Zarząd
okręgowy
§
62
W skład zarządu okręgowego wchodzi łowczy okręgowy, jako jego przewodniczący,
oraz dwóch do czterech członków.
- Do zadań zarządu
okręgowego należy:
- realizowanie
uchwał władz i organów Zrzeszenia;
- zarządzanie
funduszami i majątkiem pozostającym w dyspozycji zarządu okręgowego;
- przedstawianie
okręgowej radzie łowieckiej rocznych planów działalności i
preliminarzy budżetowych oraz sprawozdań z ich wykonania;
- prowadzenie
kontroli działalności kół łowieckich i członków;
- prowadzenie
ewidencji członków Zrzeszenia;
- nadzór nad
kołami łowieckimi i członkami niestowarzyszonymi;
- szkolenie
członków i kandydatów;
- wyznaczanie,
w porozumieniu z prezydium okręgowej rady łowieckiej, przedstawicieli
do innych organizacji;
- prowadzenie
rejestru kół łowieckich;
- wydawanie
niezbędnych zarządzeń i instrukcji;
- wykonywanie
innych zadań zleconych przez okręgową radę łowiecką i Zarząd Główny
oraz podejmowanie decyzji w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji władz
i innych organów Zrzeszenia.
- Zarząd okręgowy
współpracuje z terenowymi organami administracji publicznej przy
wykonywaniu zadań związanych z łowiectwem.
Główna
Komisja Rewizyjna
§
64
- Główna
Komisja Rewizyjna powołana jest do kontroli i analizy działalności
organizacyjnej, gospodarczej i finansowej Zarządu Głównego.
- Główna
Komisja Rewizyjna może również kontrolować działalność okręgowych władz
i organów Zrzeszenia oraz kół łowieckich.
- Główna
Komisja Rewizyjna powoływana jest w składzie dziesięciu osób.
- Członkowie Głównej
Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie zastępcę przewodniczącego
i sekretarz.
- Członkowie Głównej
Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach i organach
Zrzeszenia oraz być jego pracownikami.
§
65
- Główna
Komisja Rewizyjna wykonuje czynności z własnej inicjatywy lub na żądanie
Naczelnej Rady Łowieckiej; obowiązana jest jednak dokonać kontroli Zarządu
Głównego co najmniej raz na rok.
- Z wyników
kontroli Główna Komisja Rewizyjna składa corocznie sprawozdania Naczelnej
Radzie Łowieckiej, przedkładając wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi
Głównemu.
- Główna
Komisja Rewizyjna koordynuje pracę okręgowych komisji rewizyjnych.
§
66
- Okręgowa
komisja rewizyjna jest powołana do kontroli i analizy działalności
organizacyjnej, gospodarczej i finansowej zarządu okręgowego. Komisja
rewizyjna może również kontrolować w powyższym zakresie działalność
w kołach łowieckich.
- Okręgowa
komisja rewizyjna powołana jest w składzie siedmiu osób.
- Członkowie okręgowej
komisji rewizyjnej wybierają ze swego grona zastępcę przewodniczącego i
sekretarza.
- Członkowie okręgowej
komisji rewizyjnej nie mogą być pracownikami Zrzeszenia oraz pełnić
innych funkcji w jego władzach i organach.
§
67
- Okręgowa
komisja rewizyjna wykonuje czynności z własnej inicjatywy lub na żądanie
okręgowej rady łowieckiej; obowiązana jest jednak dokonać kontroli działalności
zarządu okręgowego co najmniej raz na rok.
- Z wyników
kontroli okręgowa komisja rewizyjna składa corocznie sprawozdania okręgowej
radzie łowieckiej, przedkładając wniosek o udzielenie absolutorium zarządowi
okręgowemu.
§
68
- Rzecznicy
dyscyplinarni prowadzą postępowania wyjaśniające oraz dochodzenia
dyscyplinarne, a także wnoszą i popierają oskarżenia przed sądami łowieckimi
o czyny określone w § 55 ust. 1.
- Wszystkie władze
i organy Zrzeszenia oraz wszyscy członkowie Zrzeszenia obowiązani są
udzielać pomocy rzecznikowi dyscyplinarnemu w wykonywaniu jego funkcji.
- Rzecznik
dyscyplinarny w zakresie wykonywania swoich funkcji nie jest związany
poleceniami, które są sprzeczne z prawem, Statutem, lub uchwałami władz
Zrzeszenia.
- Nie wszczyna się
postępowania, jeżeli od chwili popełnienia czynu, o których mowa w § 55
ust. 1, upłynęły trzy lata lub upłynęło sześć miesięcy od powzięcia
przez rzecznika dyscyplinarnego wiadomości o tym czynie.
- Postępowanie
dyscyplinarne umarza się, jeżeli nie zostało ono zakończone w terminie
trzech lat od jego wszczęcia.
- Przepisy § 57
stosuje się odpowiednio do rzeczników dyscyplinarnych.
- Wszczęcie postępowania
przez rzecznika dyscyplinarnego przerywa bieg przedawnienia.
- Rzecznik
dyscyplinarny podejmują niezbędne czynności profilaktyczne mające na
celu zapobieganie przewinieniom, łowieckim, a w razie stwierdzenia
nieprawidłowości w działaniu władz lub organów informuje właściwe władze
Zrzeszenia.
- Zastosowanie
przez organy Zrzeszenia lub koła w stosunku do osób fizycznych - członków
Zrzeszenia - sankcji organizacyjnych przewidzianych Statutem nie stoi na
przeszkodzie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przez rzecznika, gdy
uzna on, że przewinienie to jest znaczniejszej wagi.
§
69
Zasady działania rzeczników dyscyplinarnych oraz tryb postępowanie przed sądami
łowieckimi określa regulamin wymieniony w § 56 Statutu.
Kapituła
Odznaczeń Łowieckich
§
70
- Kapituła
Odznaczeń Łowieckich składa się z jedenastu osób powołanych spośród
członków Zrzeszenia odznaczonych Złomem lub Złotym Medalem Zasługi Łowieckiej.
Członkowie Kapituły wybierają spośród siebie zastępcę przewodniczącego
i sekretarza.
- Za zasługi na
polu łowiectwa Kapituła Odznaczeń Łowieckich, na wniosek właściwych władz
i organów Zrzeszenia, przyznaje w imieniu Naczelnej Rady Łowieckiej
odznaczenia łowieckie, o których mowa w ust. 3.
- Odznaczeniami
łowieckimi są:
- Złom;
- Złoty,
Srebrny i Brązowy Medal Zasługi Łowieckiej;
- Medal Świętego
Huberta;
- Odznaka Za
Zasługi dla Łowiectwa;
- Inne
odznaczenia ustanawiane przez Krajowy Zjazd Delegatów.
- Odznaczeniami
łowieckimi są także odznaczenia ustanawiane przez wojewódzkie sejmiki łowieckie.
§
71
- Odznaczenia łowieckie
przyznawane są członkom Polskiego Związku Łowieckiego.
- Osobom lub
instytucjom spoza Zrzeszenia za szczególne zasługi w rozwoju gospodarki łowieckiej,
stworzenie wybitnych dzieł artystycznych o tematyce łowieckiej lub
rozpowszechnianie idei łowieckich mogą być przyznawane odznaczenia łowieckie
wymienione w § 70 ust. 3 pkt. 3-5 oraz ust. 4.
- Tryb postępowania
Kapituły Odznaczeń Łowieckich określa regulamin, uchwalony przez
Naczelna Radę Łowiecką.
Rozdział
6 - Postępowanie wewnątrzorganizacyjne
§
72
- Kadencja
wszystkich władz i organów Zrzeszenia oraz organów kół łowieckich trwa
pięć lat.
- Członek władz
lub organów Zrzeszenia przestaje pełnić swą funkcje w przypadku:
- śmierci;
- zrzeczenia
sie pełnienia funkcji;
- utraty członkostwa
Zrzeszenia.
- Zaprzestanie pełnienia
funkcji stwierdza odpowiednia władza Zrzeszenia lub koła łowieckiego.
- Członek władz
i organów Zrzeszenia oraz organów kół łowieckich może być odwołany
ze swej funkcji w każdym czasie przez władzę lub organ, który go powołał.
- O ile Statut
Zrzeszenia lub koła łowieckiego nie stanowi inaczej, władze Zrzeszenia i
kół łowieckich podejmują uchwały zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy liczby członków, w głosowaniu jawnym, z
zastrzeżeniem ust. 6.
- Wybór delegatów
na zjazdy, wybór i odwołanie władz i organów Zrzeszenia oraz organów kół
łowieckich odbywają się w głosowaniu tajnym.
§
73
- W sprawach
przewidzianych Statutem od uchwał organów i władz kół łowieckich oraz
Zrzeszania, podjętych w pierwszej instancji, przysługuje stronom odwołanie.
- Odwołanie
przysługuje od uchwał:
- zarządu koła
- do walnego zgromadzenia koła;
- walnego
zgromadzenia koła - do zarządu okręgowego;
- zarządu
okręgowego - do okręgowej rady łowieckiej;
- okręgowej
rady łowieckiej - do wojewódzkiego sejmiku łowieckiego;
- Zarządu Głównego
- do Naczelnej Rady Łowieckiej;
- wojewódzkiego
sejmiku łowieckiego - do Naczelnej Rady Łowieckiej.
- Jeżeli na
terenie wojewódzkiego sejmiku łowieckiego działa jednookręgowa rada łowiecka,
odwołania od jej uchwał rozpatruje oraz uchyla uchwały w trybie nadzoru,
o którym mowa w ust. 8, Naczelna Rada Łowiecka.
- Odwołanie składa
się w terminie 24 dni od daty doręczenia uchwały, za pośrednictwem
organu lub władzy, która podjęła tę uchwałę.
- W sprawach skreślenia
członka z koła lub Zrzeszenia zainteresowany powinien zostać powiadomiony
na piśmie o treści uchwały i jej uzasadnieniu oraz pouczony o trybie odwołania.
- O ile Statut
nie stanowi inaczej, złożenie odwołania w trybie i terminie określonym w
ust. 2 wstrzymuje wykonanie wykonanie uchwały podjętej w pierwszej
instancji do czasu rozpatrzenia tego odwołania przez organ odwoławczy.
- Uchwały podjęte
w trybie odwoławczym przez instancje wymienione w ust. 2 są ostateczne.
- Uchwały, o których
mowa w ust. 7, mogą być uchylone jedynie w trybie nadzoru, w przypadku ich
niezgodności z prawem i Statutem o raz w przypadku ujawnienia istotnych dla
sprawy okoliczności, które nie były znane przy podejmowaniu uchwał.
Rozdział
7 - Majątek i fundusze Zrzeszenia
§
74
Majątek i fundusze Zrzeszenia powstają z wpłat
wpisowego, składek członkowskich, opłat, dochodów z własnej działalności
i imprez organizowanych przez Zrzeszenie, dochodów z majątku Zrzeszenia oraz
darowizn i innych znanych źródeł.
§
75
- Zrzeszenie może
prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad, określonych
w odrębnych przepisach.
- Dochód z działalności
gospodarczej Zrzeszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być
przeznaczony do podziału miedzy członków.
§
76
Zrzeszenie może otrzymywać dotacje według zasad określonych w odrębnych
przepisach.
§
77
Uzyskane przychody Zjednoczenie przeznacza na finansowanie działalności
statutowej oraz inne cele określone uchwałami władz i organów.
§
78
- Podstawowym
funduszem Zrzeszenia jest fundusz statutowy, zwany funduszem zasadniczym.
- Zrzeszenie
tworzy inne fundusze w oparciu o ogólnie obowiązujące przepisy.
- Zrzeszenie może,
na mocy uchwał władz i organów, tworzyć inne fundusze celowe.
§
79
Wpływy uzyskane ze składek członkowskich podlegają podziałowi między budżet
Zarządu Głównego i budżety zarządów okręgowych właściwych według
miejsca stałego pobytu członków i właściwych dla położenia obwodów dzierżawionych
przez koło.
§
80
Oświadczenia woli w imieniu Zrzeszenia składa Łowczy Krajowy lub inne osoby
przez niego upoważnione.
Rozdział
8 - Nadzór organów Państwa nad działalnością Zrzeszenia
§
81
Przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20,
poz. 104 z 1989 r., zm. Nr 14 poz. 86 z 1990 r., Nr 27, poz. 118 z 1996 r. i Nr
106, poz. 668 z 1998 r.) - regulujące zasady nadzoru nad stowarzyszeniami,
stosuje się odpowiednio do nadzoru nad działalnością Zrzeszenia.
Rozdział
9 - Przepisy przejściowe i końcowe
§
82
- Dotychczasowe władze
i organy Polskiego Związku Łowieckiego szczebla wojewódzkiego stają się
władzami i organami okręgowymi Polskiego Związku Łowieckiego w
rozumieniu przepisów niniejszego Statutu.
- Dotychczasowe
miejsca siedzib władz i organów Polskiego Związku Łowieckiego szczebla
wojewódzkiego stają się miejscami władz i organów okręgowych Polskiego
Związku Łowieckiego.
- Do czasu podjęcia
przez Naczelną Radę Łowiecka uchwały w trybie § 40 pkt. 15 niniejszego
Statutu władze i organy okręgowe Polskiego Związku Łowieckiego działają
w granicach dotychczasowych wojewódzkich organizacji łowieckich.
§
83
- Do czasu
wydania regulaminów przewidzianych w Statucie zachowują moc dotychczasowe
regulaminy Zrzeszenia w zakresie, w jakim nie są one sprzeczne ze Statutem.
- Koła łowieckie
dostosują swe statuty do przepisów statutu Zrzeszenia w terminie jednego
roku od wejścia tego statutu w życie. Do tego czasu statuty kół zachowują
swoją ważność w zakresie, w jakim nie są sprzeczne ze Statutem
Zrzeszenia.
- Kadencja
wszystkich władz i organów Zrzeszenia oraz organów kół łowieckich,
rozpoczęta przed wejściem w życie niniejszego Statutu, trwa do roku
najbliższego Zwyczajnego Krajowego Zjazdu Delegatów.
§
84
Osoby fizyczne i prawne, które nabyły członkostwo Zrzeszenia na podstawie
dotychczasowych przepisów, stają się członkami Zrzeszenia w rozumieniu
przepisów niniejszego Statutu.
Wstecz