|
USTAWA
z dnia 28 września 1991 r.
o lasach.* (tekst jednolity)
(Dz. U. 91.101.444)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa
zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki
leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i z gospodarką narodową.
Art. 2. Przepisy ustawy
stosuje się do lasów, bez względu na formę ich własności.
Art. 3. Lasem w rozumieniu
ustawy jest grunt:
1) o zwartej
powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi)
- drzewami i krzewami oraz runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony:
a) przeznaczony
do produkcji leśnej lub
b) stanowiący rezerwat
przyrody lub wchodzący w skład parku narodowego albo
c) wpisany do rejestru
zabytków,
2) związany z gospodarką
leśną, zajęty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki
i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego
lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca
składowania drewna, a także wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia
turystyczne.
Art. 4. 1. Lasami stanowiącymi
własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
zwane dalej "Lasami Państwowymi".
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje
się do lasów:
1) będących w zarządzie
parków narodowych,
2) wchodzących w skład Zasobu
Własności Rolnej Skarbu Państwa,
3) będących w użytkowaniu
wieczystym na mocy odrębnych przepisów.
3. W ramach sprawowanego zarządu
Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi
nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także
prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.
4. Nadzór nad Lasami Państwowymi
sprawuje minister właściwy do spraw środowiska.
Art. 5. 1. Nadzór
nad gospodarką leśną sprawują:
1) minister właściwy
do spraw środowiska - w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa,
2) starosta oraz w zakresie
określonym w ustawie wojewoda - w lasach nie stanowiących własności Skarbu
Państwa.
1a. Na realizację zadania, o
którym mowa w ust. 1 pkt 2, starosta otrzymuje dotację celową z budżetu
państwa.
2. Wojewoda może powierzyć,
w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru,
o którym mowa w ust. 1, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej
instancji, dyrektorowi regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
3. Starosta może powierzyć,
w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru,
o którym mowa w ust. 1, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej
instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych, zwanemu dalej "nadleśniczym".
3a. W przypadku powierzenia
zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, starosta przekazuje środki na realizację
tego zadania.
4. Dyrektor regionalnej
dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśniczy prowadzą powierzone przez wojewodę
lub starostę sprawy, o których mowa w ust. 2 i 3, po zapewnieniu przez
powierzającego środków finansowych na te cele.
Art. 6. 1. Użyte w
ustawie określenia oznaczają:
1) gospodarka leśna
- działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu,
utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną,
pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory,
igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów
oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu,
1a) trwale zrównoważona
gospodarka leśna - działalność zmierzającą do ukształtowania struktury
lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie
ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego,
żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich
ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym,
narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów,
2) klasa bonitacji drzewostanu
- wskaźnik możliwości produkcyjnej siedliska leśnego i drzewostanu,
3) właściciel lasu - osobę
fizyczną lub prawną będącą właścicielem albo użytkownikiem wieczystym lasu
oraz osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą
osobowości prawnej będącą posiadaczem samoistnym, użytkownikiem, zarządcą
lub dzierżawcą lasu,
4) zagrożenie trwałości
- stan lasu wywołany czynnikami zewnętrznymi lub nieprawidłową gospodarką
leśną, wymagający zabiegów zwalczających i ochronnych albo jego przebudowy,
5) (skreślony),
6) plan urządzenia lasu
- podstawowy dokument gospodarki leśnej opracowywany dla określonego obiektu,
zawierający opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia
gospodarki leśnej,
7) uproszczony plan urządzenia
lasu - plan opracowywany dla lasu o obszarze co najmniej 10 ha, stanowiącego
zwarty kompleks leśny, zawierający skrócony opis lasu i gruntów przeznaczonych
do zalesienia oraz podstawowe zadania dotyczące gospodarki leśnej,
8) drogi leśne - drogi położone
w lasach nie będące drogami publicznymi w rozumieniu przepisów o drogach
publicznych,
9) etat cięć - ilość drewna
do pozyskania określoną w planie urządzenia lasu lub uproszczonym planie
urządzenia lasu, wynikającą z potrzeb odnowienia, pielęgnowania i ochrony
lasu oraz zasady trwałości i ciągłości użytkowania,
10) rozmiar pozyskania drewna
- wielkość (miąższość) drewna do pozyskania wynikającą z planów gospodarczo-finansowych,
11) program ochrony przyrody
- część planu urządzenia lasu zawierającą kompleksowy opis stanu przyrody,
zadania z zakresu jej ochrony i metody ich realizacji, obejmującą zasięg
terytorialny nadleśnictwa.
2. (uchylony).
3. W lasach, o których mowa
w art. 4 ust. 2 pkt 2, będących w użytkowaniu wieczystym, określone w ustawie
prawa i obowiązki Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa wykonuje użytkownik
wieczysty.
Rozdział 2
Gospodarka leśna
Art. 7. 1. Trwale zrównoważoną
gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego
planu urządzenia lasu, z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:
1) zachowania lasów
i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia
i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą,
2) ochrony lasów, zwłaszcza
lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody
lub lasów szczególnie cennych ze względu na:
a) zachowanie różnorodności
przyrodniczej,
b) zachowanie leśnych zasobów
genetycznych,
c) walory krajobrazowe,
d) potrzeby nauki,
3) ochrony gleb i terenów szczególnie
narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu
społecznym,
4) ochrony wód powierzchniowych
i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów
i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych,
5) produkcji, na zasadzie
racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania
lasu.
2. Gospodarka leśna w lasach
stanowiących rezerwaty przyrody oraz wchodzących w skład parków narodowych
uwzględnia zasady określone w przepisach o ochronie przyrody.
3. Gospodarka leśna w lasach
wpisanych do rejestru zabytków prowadzona jest w uzgodnieniu z wojewódzkim
konserwatorem zabytków, z uwzględnieniem przepisów o ochronie dóbr kultury
i muzeach.
Art. 8. Gospodarkę
leśną prowadzi się według następujących zasad:
1) powszechnej ochrony
lasów,
2) trwałości utrzymania
lasów,
3) ciągłości i zrównoważonego
wykorzystania wszystkich funkcji lasów,
4) powiększania zasobów
leśnych.
Art. 9. 1. W celu zapewnienia
powszechnej ochrony lasów właściciele lasów są obowiązani do kształtowania
równowagi w ekosystemach leśnych, podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów,
a w szczególności do:
1) wykonywania zabiegów
profilaktycznych i ochronnych zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu
się pożarów,
2) zapobiegania, wykrywania
i zwalczania nadmiernie pojawiających i rozprzestrzeniających się organizmów
szkodliwych,
3) ochrony gleby i wód leśnych.
2. W przypadku niewykonania
obowiązków, o których mowa w ust. 1, w lasach nie stanowiących własności
Skarbu Państwa zadania właścicieli lasów określa, w drodze decyzji, starosta.
3. Minister właściwy do
spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady zabezpieczenia przeciwpożarowego
lasów.
Art. 10. 1. W razie
wystąpienia organizmów szkodliwych w stopniu zagrażającym trwałości lasów:
1) nadleśniczy,
z zastrzeżeniem pkt 2, wykonuje zabiegi zwalczające i ochronne,
2) starosta, z urzędu
lub na wniosek nadleśniczego, zarządza wykonanie zabiegów zwalczających
i ochronnych w lasach zagrożonych, nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
na koszt właściwych nadleśnictw.
2. (skreślony).
3. W razie konieczności
wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych na obszarze dwóch lub więcej
nadleśnictw - wykonanie zabiegów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zarządza
dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
Art. 11. Jednostka
organizacyjna, osoba fizyczna lub prawna odpowiedzialna za powstanie szkody
w lasach jest obowiązana do jej naprawienia według zasad określonych w
Kodeksie cywilnym.
Art. 12. 1. W przypadku
braku możliwości ustalenia sprawcy szkody w lasach, powstałej w wyniku
oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych, oraz w przypadku pożarów lub
innych klęsk żywiołowych spowodowanych czynnikami biotycznymi albo abiotycznymi,
zagrażających trwałości lasów, koszty zagospodarowania i ochrony związane
z odnowieniem lub przebudową drzewostanu finansowane są z budżetu państwa.
2. Decyzje w sprawie przyznania
środków na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 1, wydają:
1) minister właściwy
do spraw środowiska, na wniosek Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych,
zwanego dalej "Dyrektorem Generalnym" - w odniesieniu do lasów pozostających
w zarządzie Lasów Państwowych, będących w użytkowaniu wieczystym oraz lasów
przekazanych w użytkowanie na mocy art. 40,
2) starosta, na wniosek
właściciela lasu, po zaopiniowaniu przez nadleśniczego - w odniesieniu
do pozostałych lasów, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej.
Art. 13. 1. Właściciele
lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości
ich użytkowania, a w szczególności do:
1) zachowania w
lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk,
2) ponownego wprowadzania
roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 2 lat od usunięcia
drzewostanu, a w razie szkód wywołanych przez pożary i inne klęski żywiołowe
- w okresie do 5 lat,
3) pielęgnowania i ochrony
lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej,
4) przebudowy drzewostanu,
który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie
urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której
mowa w art. 19 ust. 3,
5) racjonalnego użytkowania
lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego
funkcji przez:
a) pozyskiwanie
drewna w granicach nie przekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
b) pozyskiwanie surowców
i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość
ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.
2. Zmiana lasu na użytek rolny
jest dopuszczalna w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli
lasów.
3. W sprawach, o których
mowa w ust. 2:
1) w stosunku do
lasów stanowiących własność Skarbu Państwa decyzję wydaje dyrektor regionalnej
dyrekcji Lasów Państwowych, na wniosek nadleśniczego,
2) w stosunku do lasów nie
stanowiących własności Skarbu Państwa:
a) o powierzchni
do 10 ha decyzję wydaje starosta, na wniosek właściciela lasu,
b) o powierzchni powyżej
10 ha decyzję wydaje wojewoda, na wniosek właściciela lasu.
Art. 13a. 1. W
celu realizacji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej Lasy Państwowe obowiązane
są w szczególności do:
1) inicjowania,
koordynowania i prowadzenia okresowej oceny stanu lasów i zasobów leśnych
oraz prognozowania zmian w ekosystemach leśnych,
2) sporządzania okresowych
wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu lasów oraz aktualizacji stanu zasobów
leśnych,
3) prowadzenia banku danych
o zasobach leśnych i stanie lasów.
2. Zadania określone w ust.
1 pkt 2 i 3 realizowane są bez względu na formę własności lasów.
Art. 13b. 1. W celu
promocji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej oraz ochrony zasobów przyrody
w lasach Dyrektor Generalny może, w drodze zarządzenia, ustanawiać leśne
kompleksy promocyjne.
2. W skład leśnych kompleksów
promocyjnych wchodzą lasy będące w zarządzie Lasów Państwowych. Do leśnych
kompleksów promocyjnych mogą być włączane lasy innych właścicieli, na ich
wniosek.
3. Leśne kompleksy promocyjne
są obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu ekologicznym, edukacyjnym i społecznym,
dla których działalność określa jednolity program gospodarczo-ochronny,
opracowywany przez właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
4. Dla każdego leśnego kompleksu
promocyjnego Dyrektor Generalny powołuje radę naukowo-społeczną, do której
należy inicjowanie oraz ocena realizacji działań podejmowanych w leśnym
kompleksie promocyjnym.
Art. 14. 1. Powiększanie
zasobów leśnych następuje w wyniku zalesienia gruntów oraz podwyższania
produkcyjności lasu w sposób określony w planie urządzenia lasu.
2. Do zalesienia mogą być
przeznaczone nieużytki, grunty rolne nieprzydatne do produkcji rolnej oraz
inne grunty nadające się do zalesienia, a w szczególności:
1) grunty
położone przy źródliskach rzek lub potoków, na wododziałach, wzdłuż brzegów
rzek oraz na obrzeżach jezior i zbiorników wodnych,
2) lotne piaski i
wydmy piaszczyste,
3) strome stoki, zbocza,
urwiska i zapadliska,
4) hałdy i tereny
po wyeksploatowanym piasku, żwirze, torfie i glinie.
2a. Wielkość zalesień, ich rozmieszczenie
oraz sposób realizacji określa krajowy program zwiększania lesistości opracowany
przez ministra właściwego do spraw środowiska, zatwierdzony przez Radę
Ministrów.
3. Grunty przeznaczone do
zalesienia określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja
o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
4. Obowiązek zalesiania
gruntów ciąży na nadleśniczych w odniesieniu do gruntów w zarządzie Lasów
Państwowych oraz na właścicielach lub użytkownikach wieczystych pozostałych
gruntów.
5. Właściciele lub użytkownicy
wieczyści gruntów mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa przeznaczone
na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów, o których
mowa w ust. 3. Decyzję w sprawie przyznania środków na pokrycie tych kosztów
wydaje starosta na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, po
zaopiniowaniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
6. (skreślony).
Art. 14a. 1. Drewno
pozyskane w lasach podlega ocechowaniu.
2. Obowiązek cechowania
drewna spoczywa na właścicielach lasów, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Drewno pozyskane w lasach
nie stanowiących własności Skarbu Państwa cechuje starosta, który wystawia
właścicielowi lasu dokument stwierdzający legalność pozyskania drewna.
4. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady cechowania
drewna, wzory urządzeń do cechowania i zasady ich stosowania oraz wzór
dokumentu stwierdzającego legalność pozyskania drewna.
Rozdział 3
Lasy ochronne
Art. 15. Za lasy szczególnie
chronione, zwane dalej "lasami ochronnymi", mogą być uznane lasy, które:
1) chronią
glebę przed zmywaniem lub wyjałowieniem, powstrzymują usuwanie się ziemi,
obrywanie się skał lub lawin,
2) chronią zasoby
wód powierzchniowych i podziemnych, regulują stosunki hydrologiczne w zlewni
oraz na obszarach wododziałów,
3) ograniczają powstawanie
lub rozprzestrzenianie się lotnych piasków,
4) są trwale uszkodzone
na skutek działalności przemysłu,
5) stanowią drzewostany
nasienne lub ostoje zwierząt i stanowiska roślin podlegających ochronie
gatunkowej,
6) mają szczególne znaczenie
przyrodniczo-naukowe lub dla obronności i bezpieczeństwa Państwa,
7) są położone:
a) w granicach administracyjnych
miast i w odległości do 10 km od granic administracyjnych miast liczących
ponad 50 tys. mieszkańców,
b) w strefach ochronnych
wokół sanatoriów i uzdrowisk,
c) w strefie górnej granicy
lasów.
Art. 16. 1. Minister
właściwy do spraw środowiska, w drodze decyzji, uznaje las za ochronny
lub pozbawia go tego charakteru, na wniosek Dyrektora Generalnego, zaopiniowany
przez radę gminy - w odniesieniu do lasów stanowiących własność Skarbu
Państwa.
1a. Wojewoda, w drodze decyzji,
uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru, na wniosek starosty,
uzgodniony z właścicielem lasu i zaopiniowany przez radę gminy - w odniesieniu
do pozostałych lasów.
2. Rada gminy powinna wyrazić
opinię w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o jej wyrażenie.
W razie upływu tego terminu uważa się, że rada gminy nie zgłasza zastrzeżeń.
Art. 17. Minister
właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
zasady i tryb uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowe zasady prowadzenia
w nich gospodarki leśnej.
Rozdział 4
Plan urządzenia lasu
Art. 18. 1. Plan urządzenia
lasu sporządza się, z zastrzeżeniem ust. 2, na 10 lat, z uwzględnieniem:
1) przyrodniczych
i ekonomicznych warunków gospodarki leśnej,
2) celów i zasad gospodarki
leśnej oraz sposobów ich realizacji, określonych dla każdego drzewostanu
i urządzanego obiektu, z uwzględnieniem lasów ochronnych.
2. W przypadkach uzasadnionych
stanem lasów, a w szczególności wystąpieniem szkód lub klęsk żywiołowych,
plan urządzenia lasu może być opracowany na okresy krótsze niż 10 lat.
3. Zmiana okresu, o którym
mowa w ust. 1 i 2, wymaga zgody organu zatwierdzającego plan urządzenia
lasu.
4. Plan urządzenia lasu
powinien zawierać w szczególności:
1) opis lasów i
gruntów przeznaczonych do zalesienia, w tym:
a) zestawienie powierzchni
lasów, gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz lasów ochronnych,
b) zestawienie powierzchni
lasów z roślinnością leśną (uprawami leśnymi) według gatunków drzew w drzewostanie,
klas wieku, klas bonitacji drzewostanów oraz funkcji lasów,
2) analizę gospodarki leśnej
w minionym okresie,
2a) program ochrony przyrody,
3) określenie zadań, w tym
w szczególności dotyczących:
a) ilości przewidzianego
do pozyskania drewna, określonego etatem miąższościowym użytków głównych
(rębnych i przedrębnych),
b) zalesień i odnowień,
c) pielęgnowania i ochrony
lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej,
d) gospodarki łowieckiej,
e) potrzeb w zakresie infrastruktury
technicznej.
Art. 19. 1. Plany urządzenia
lasu sporządza się dla lasów stanowiących własność Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Uproszczone plany urządzenia
lasu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, sporządza się dla lasów nie stanowiących
własności Skarbu Państwa oraz dla lasów wchodzących w skład Zasobu Własności
Rolnej Skarbu Państwa.
3. Dla lasów rozdrobnionych
o powierzchni do 10 ha, nie stanowiących własności Skarbu Państwa, zadania
z zakresu gospodarki leśnej określa decyzja starosty, wykonującego zadanie
z zakresu administracji rządowej, wydana na podstawie inwentaryzacji stanu
lasów.
4. Dla lasów rozdrobnionych
o powierzchni do 10 ha, wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu
Państwa, zadania z zakresu gospodarki leśnej na podstawie inwentaryzacji
stanu lasów określa nadleśniczy.
5. Plany urządzenia lasu
oraz uproszczone plany urządzenia lasu sporządzają specjalistyczne jednostki
lub inne podmioty wykonawstwa urządzeniowego.
Art. 20. 1. W miejscowych
planach zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się ustalenia planów
urządzenia lasu dotyczące granic i powierzchni lasów, w tym lasów ochronnych.
2. W ewidencji gruntów i
budynków uwzględnia się ustalenia planów urządzenia lasu i uproszczonych
planów urządzenia lasu dotyczące granic i powierzchni lasu.
Art. 21. 1. Plan urządzenia
lasu lub uproszczony plan urządzenia lasu sporządzany jest:
1) dla lasów będących
w zarządzie Lasów Państwowych - na zlecenie i koszt Lasów Państwowych,
2) dla lasów nie stanowiących
własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych
- na zlecenie starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej,
3) dla pozostałych lasów
- na zlecenie i koszt właścicieli.
2. Inwentaryzację stanu lasu,
o której mowa w art. 19 ust. 3, przeprowadza się na zlecenie starosty,
wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej.
3. Inwentaryzację stanu
lasu, o której mowa w art. 19 ust. 4, przeprowadza się na koszt Agencji
Własności Rolnej Skarbu Państwa.
4. Projekt uproszczonego
planu urządzenia lasu wykłada się do publicznego wglądu na okres 60 dni
w siedzibie urzędu gminy. O wyłożeniu projektu uproszczonego planu urządzenia
lasu wójt (burmistrz, prezydent miasta) informuje pisemnie właścicieli
lasów, z zaznaczeniem, że uproszczony plan urządzenia lasu będzie podstawą
naliczenia podatku leśnego.
5. W terminie 30 dni od
daty wyłożenia projektu uproszczonego planu urządzenia lasu zainteresowani
właściciele lasów mogą składać zastrzeżenia i wnioski w sprawie planu.
Starosta wydaje decyzje w sprawie uznania lub nieuznania zastrzeżeń lub
wniosków.
Art. 22. 1. Minister
właściwy do spraw środowiska zatwierdza plan urządzenia lasu dla lasów
stanowiących własność Skarbu Państwa oraz uproszczone plany urządzenia
lasu dla lasów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
2. Wojewoda, po uzyskaniu
opinii właściwego terytorialnie nadleśniczego, zatwierdza uproszczony plan
urządzenia lasu.
3. W terminie 30 dni od
dnia otrzymania projektu uproszczonego planu urządzenia lasu nadleśniczy
może zgłosić zastrzeżenia. W razie upływu tego terminu uważa się, że nadleśniczy
nie zgłasza zastrzeżeń.
4. Minister właściwy w sprawach
środowiska nadzoruje wykonanie planów urządzenia lasu dla lasów stanowiących
własność Skarbu Państwa oraz wykonanie uproszczonych planów urządzenia
lasu dla lasów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
5. Starosta, wykonujący
zadanie z zakresu administracji rządowej, nadzoruje wykonanie zatwierdzonych
uproszczonych planów urządzenia lasów nie stanowiących własności Skarbu
Państwa.
Art. 23. 1. Zmiana
planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu może być
dokonana aneksem, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4 oraz zachowaniem przepisów
art. 22.
2. Zwiększenie rozmiaru
pozyskania drewna w nadleśnictwie ponad wielkość określoną w planie urządzenia
lasu może nastąpić tylko w związku ze szkodą lub klęską żywiołową.
3. W razie braku możliwości
utrzymania przewidzianego w planie urządzenia lasu etatu cięć użytków głównych
z przyczyn wymienionych w ust. 2, dokonuje się zmiany planu urządzenia
lasu w trybie określonym w ust. 1.
4. Pozyskanie drewna w lasach
nie stanowiących własności Skarbu Państwa, niezgodne z uproszczonym planem
urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3, jest możliwe
wyłącznie w przypadkach losowych; decyzję w tej sprawie, na wniosek właściciela
lasu, wydaje starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej.
Art. 24. Jeżeli właściciel
lasu nie stanowiącego własności Skarbu Państwa nie wykonuje obowiązków
określonych w art. 13 albo nie wykonuje zadań zawartych w uproszczonym
planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3, w szczególności
w zakresie:
1) ponownego wprowadzenia
roślinności leśnej (upraw leśnych),
2) przebudowy drzewostanu,
3) pielęgnowania i ochrony
lasu, w tym:
a) usuwania drzew
opanowanych przez organizmy szkodliwe, a także złomów i wywrotów,
b) zabiegów pielęgnacyjnych
roślinności leśnej (upraw leśnych) w wieku do 10 lat,
c) zabiegów w zakresie ochrony
przeciwpożarowej
- starosta nakazuje wykonanie
tych obowiązków i zadań w drodze decyzji.
Art. 25. Minister właściwy
do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe zasady
sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu
oraz inwentaryzacji lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3,
2) warunki, jakie powinny
spełniać specjalistyczne jednostki i inne podmioty wykonawstwa urządzeniowego.
Rozdział 5
Zasady udostępniania
lasów
Art. 26. 1. Lasy stanowiące
własność Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są udostępniane dla
ludności.
2. Stałym zakazem wstępu
objęte są lasy stanowiące:
1) uprawy
leśne do 4 m wysokości,
2) powierzchnie doświadczalne
i drzewostany nasienne,
3) ostoje zwierząt,
4) źródliska rzek
i potoków,
5) obszary zagrożone
erozją.
3. Nadleśniczy wprowadza okresowy
zakaz wstępu do lasu stanowiącego własność Skarbu Państwa, w razie gdy:
1) wystąpiło zniszczenie
albo znaczne uszkodzenie drzewostanów lub degradacja runa leśnego,
2) występuje duże zagrożenie
pożarowe,
3) wykonywane są zabiegi
gospodarcze związane z hodowlą, ochroną lasu lub pozyskaniem drewna.
4. Lasy objęte stałym lub okresowym
zakazem wstępu, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 2 pkt 1, oznacza
się tablicami z napisem "zakaz wstępu" oraz wskazaniem przyczyny i terminu
obowiązywania zakazu. Obowiązek ustawiania i utrzymywania znaków ciąży
na nadleśniczym w stosunku do lasów będących w zarządzie Lasów Państwowych
oraz na właścicielach pozostałych lasów.
5. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór znaku zakazu wstępu
do lasu oraz zasady jego umieszczania.
Art. 27. 1. Lasy stanowiące
własność Skarbu Państwa są udostępniane, z uwzględnieniem zakazów zawartych
w art. 26 i art. 30, do zbioru płodów runa leśnego:
1) na potrzeby własne,
2) dla celów przemysłowych,
z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Zbiór płodów runa leśnego
dla celów przemysłowych wymaga zawarcia umowy z nadleśnictwem.
3. Nadleśniczy odmawia zawarcia
umowy, w przypadku gdy zbiór runa leśnego zagraża środowisku leśnemu.
4. Lokalizowanie pasiek
w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa jest nieodpłatne.
5. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ochrony
i zbioru płodów runa leśnego oraz zasady lokalizowania pasiek na obszarach
leśnych.
Art. 28. Właściciel
lasu nie stanowiącego własności Skarbu Państwa może zakazać wstępu do lasu,
oznaczając ten las tablicą z odpowiednim napisem.
Art. 29. 1. Ruch pojazdem
silnikowym, zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami
publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy
są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. Nie
dotyczy to inwalidów poruszających się pojazdami przystosowanymi do ich
potrzeb.
1a. Jazda konna w lesie
dopuszczalna jest tylko drogami leśnymi wyznaczonymi przez nadleśniczego.
2. Postój pojazdów, o których
mowa w ust. 1, na drogach leśnych jest dozwolony wyłącznie w miejscach
oznakowanych.
3. Przepisy ust. 1 oraz
art. 26 ust. 2 i 3, a także art. 28, nie dotyczą wykonujących czynności
służbowe lub gospodarcze:
1) pracowników nadleśnictw,
2) osób nadzorujących gospodarkę
leśną oraz kontrolujących jednostki organizacyjne Lasów Państwowych,
3) osób zwalczających pożary
oraz ratujących życie lub zdrowie ludzkie,
4) funkcjonariuszy Straży
Granicznej chroniących granicę państwową oraz funkcjonariuszy innych organów
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny,
5) osób wykonujących czynności
z zakresu gospodarki łowieckiej oraz właścicieli pasiek zlokalizowanych
na obszarach leśnych,
6) właścicieli lasów we
własnych lasach,
7) osób użytkujących grunty
rolne położone wśród lasów,
8) pracowników leśnych jednostek
naukowych, badawczo-rozwojowych i doświadczalnych, w związku z wykonywaniem
badań naukowych i doświadczeń z zakresu leśnictwa i ochrony przyrody,
9) wojewódzkich konserwatorów
przyrody oraz pracowników Służb Parków Krajobrazowych,
10) osób sporządzających
plany urządzenia lasu, uproszczone plany urządzenia lasu lub inwentaryzację
stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3.
4. Imprezy sportowe oraz inne
imprezy o charakterze masowym organizowane w lesie wymagają zgody właściciela
lasu.
Art. 30. 1. W lasach
zabrania się:
1) zanieczyszczania
gleby i wód,
2) zaśmiecania,
3) rozkopywania gruntu,
4) niszczenia grzybów oraz
grzybni,
5) niszczenia lub uszkadzania
drzew, krzewów lub innych roślin,
6) niszczenia urządzeń i
obiektów gospodarczych, turystycznych i technicznych oraz znaków i tablic,
7) zbierania płodów runa
leśnego w oznakowanych miejscach zabronionych,
8) rozgarniania i zbierania
ściółki,
9) wypasu zwierząt gospodarskich,
10) biwakowania poza miejscami
wyznaczonymi przez właściciela lasu lub nadleśniczego,
11) wybierania jaj i piskląt,
niszczenia lęgowisk i gniazd ptasich, a także niszczenia legowisk, nor
i mrowisk,
12) płoszenia, ścigania,
chwytania i zabijania dziko żyjących zwierząt,
13) puszczania psów luzem,
14) hałasowania oraz używania
sygnałów dźwiękowych, z wyjątkiem przypadków wymagających wszczęcia alarmu.
2. Przepisy ust. 1 pkt 3 i 5
nie dotyczą czynności związanych z gospodarką leśną, a pkt 12-14 nie dotyczą
polowań.
3. W lasach oraz na terenach
śródleśnych, jak również w odległości do 100 m od granicy lasu, zabrania
się działań i czynności mogących wywołać niebezpieczeństwo, a w szczególności:
1) rozniecania ognia
poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez właściciela lasu lub nadleśniczego,
2) korzystania z otwartego
płomienia,
3) wypalania wierzchniej
warstwy gleby i pozostałości roślinnych.
4. Przepisy ust. 3 nie dotyczą
działań i czynności związanych z gospodarką leśną, pod warunkiem że czynności
te nie stanowią zagrożenia pożarowego.
Art. 31. W przypadku
lasu będącego w użytkowaniu wieczystym na podstawie odrębnych przepisów
lub wchodzącego w skład zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa zadania
i kompetencje określone w art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 13 ust. 3 pkt 1, art.
26 ust. 3 i 4 oraz art. 30 ust. 1 pkt 10 i ust. 3 pkt 1 wykonują odpowiednio
użytkownik wieczysty albo Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa. Ilekroć
w tych przepisach jest mowa o:
1) nadleśnictwie
- należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną użytkownika wieczystego
albo Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa powołaną do prowadzenia gospodarki
leśnej,
2) nadleśniczym - należy
przez to rozumieć kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w
pkt 1.
Rozdział 6
Państwowe Gospodarstwo
Leśne Lasy Państwowe
Art. 32. 1. Lasy Państwowe
jako państwowa jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej
reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.
2. W skład Lasów Państwowych
wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
1) Dyrekcja Generalna
Lasów Państwowych,
2) regionalne dyrekcje Lasów
Państwowych,
3) nadleśnictwa,
4) inne jednostki organizacyjne
nie posiadające osobowości prawnej.
3. Jednostki organizacyjne:
1) o których mowa
w ust. 2 pkt 2, tworzy, łączy, dzieli, likwiduje oraz określa ich zasięg
terytorialny, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw środowiska,
na wniosek Dyrektora Generalnego,
2) o których mowa w ust.
2 pkt 3, tworzy, łączy, dzieli, likwiduje oraz określa ich zasięg terytorialny
Dyrektor Generalny, na wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
4. (skreślony).
Art. 33. 1. Lasami
Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych
dyrekcji Lasów Państwowych.
2. Dyrektora Generalnego
powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw środowiska.
3. Dyrektor Generalny w
szczególności:
1) reprezentuje
Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego działania,
1a) inicjuje, koordynuje
oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych
oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu
krajowym,
1b) zarządza gruntami i
innymi nieruchomościami nabytymi lub wydzielonymi z bezpośredniego zarządu
nadleśnictwa na potrzeby Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych lub wspólnych
przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,
2) tworzy, łączy, dzieli
i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa
w art. 32 ust. 2 pkt 4,
3) inicjuje, organizuje
oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki
leśnej i rozwoju leśnictwa,
4) organizuje planowanie
urządzeniowe w lasach i prognozowanie w leśnictwie,
5) nadzoruje i koordynuje
zadania w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa oraz popularyzacji wiedzy
leśnej,
6) inicjuje, popiera i finansuje
badania w zakresie leśnictwa oraz nadzoruje wykorzystanie wyników tych
badań,
7) wyrównuje niedobory środków
finansowych w nadleśnictwach i regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych,
wynikające ze zróżnicowanych warunków gospodarki leśnej,
8) organizuje wspólne przedsięwzięcia
jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,
9) powołuje i odwołuje:
a) zastępców Dyrektora
Generalnego, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska,
b) Głównego Inspektora Straży
Leśnej,
c) dyrektorów regionalnych
dyrekcji Lasów Państwowych,
d) kierowników jednostek
organizacyjnych, o których mowa w pkt 2.
Art. 34. Dyrektor regionalnej
dyrekcji Lasów Państwowych w szczególności:
1) reprezentuje
Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego działania,
2) tworzy, za zgodą
Dyrektora Generalnego, a także łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne
o zasięgu regionalnym, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4,
2a) zarządza gruntami i
innymi nieruchomościami nabytymi lub wydzielonymi z bezpośredniego zarządu
nadleśnictwa, na potrzeby regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,
2b) powołuje i odwołuje:
a) zastępców dyrektora
regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym,
b) nadleśniczych,
c) kierowników jednostek
organizacyjnych, o których mowa w pkt 2,
2c) inicjuje, koordynuje oraz
nadzoruje działalność nadleśniczych i kierowników jednostek organizacyjnych
o zasięgu regionalnym,
3) organizuje wspólne
przedsięwzięcia nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie ochrony
lasu i racjonalnej gospodarki leśnej,
4) dysponuje środkami
finansowymi, wydzielonymi na wyrównywanie niedoborów środków w poszczególnych
nadleśnictwach, wynikających ze zróżnicowanych warunków gospodarki leśnej,
5) prowadzi szkolenie
i doradztwo zawodowe w zakresie leśnictwa,
6) (skreślony),
7) prowadzi działalność
usługową w zakresie leśnictwa na rzecz nadzorowanych jednostek i innych
przedsiębiorców,
8) reprezentuje Skarb Państwa
w sprawach wynikających z postępowania regulacyjnego określonego w ustawach
o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych w Rzeczypospolitej
Polskiej.
Art. 35. 1. Nadleśniczy
prowadzi samodzielnie gospodarkę leśną w nadleśnictwie na podstawie planu
urządzenia lasu oraz odpowiada za stan lasu. W szczególności nadleśniczy:
1) reprezentuje
Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego działania,
2) kieruje nadleśnictwem
jako podstawową jednostką organizacyjną Lasów Państwowych,
2a) bezpośrednio zarządza
lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, pozostającymi
w zarządzie Lasów Państwowych,
2b) powołuje i odwołuje:
a) zastępców nadleśniczego
w uzgodnieniu z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,
b) głównego księgowego nadleśnictwa,
c) inżyniera nadzoru,
d) leśniczego,
2c) inicjuje, koordynuje oraz
nadzoruje działalność pracowników nadleśnictwa,
3) ustala organizację nadleśnictwa,
w tym podział na leśnictwa zapewniający leśniczym prawidłowe wykonywanie
zadań gospodarczych, oraz zatrudnia i zwalnia pracowników nadleśnictwa,
4) organizuje ochronę mienia
i zwalczanie szkodnictwa leśnego.
2. Nadleśniczy udziela właścicielowi
lasu nie stanowiącego własności Skarbu Państwa pomocy, na jego wniosek,
poprzez:
1) doradztwo
w zakresie gospodarki leśnej,
2) (skreślony),
3) odpłatne udostępnienie
sadzonek drzew i krzewów leśnych oraz specjalistycznego sprzętu leśnego.
3. W szczególnie uzasadnionych
przypadkach, na wniosek właściciela lasu nie stanowiącego własności Skarbu
Państwa, poparty opinią wójta (burmistrza, prezydenta miasta), nadleśniczy
może udostępnić nieodpłatnie sadzonki drzew i krzewów leśnych na ponowne
wprowadzenie roślinności leśnej (upraw leśnych) - zgodnie z uproszczonym
planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3.
4. Nadleśniczy może, na
podstawie umowy z właścicielem lasu, organizować wykonywanie zadań gospodarczych
w lesie, łącznie ze sprzedażą drewna.
Art. 35a. 1. Pracownicy
Lasów Państwowych uprawnieni są do noszenia munduru leśnika.
2. Uprawnienie do noszenia
munduru leśnika przysługuje również:
1) pracownikom Ministerstwa
Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zajmującym się nadzorem
nad gospodarką leśną,
2) pracownikom urzędów wojewódzkich
i starostw, bezpośrednio zajmującym się nadzorem nad gospodarką leśną w
lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
3) dyrektorom, nauczycielom
i uczniom średnich leśnych szkół zawodowych,
4) pracownikom leśnych zakładów
doświadczalnych szkół wyższych oraz pracownikom jednostek badawczo-rozwojowych
statutowo działających na rzecz leśnictwa.
3. Osoby, o których mowa w ust.
1 i 2, ponoszą koszty umundurowania, z zastrzeżeniem art. 46 ust. 1 pkt
1.
4. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory mundurów leśnika
i oznak dla osób uprawnionych do ich noszenia.
Art. 36. 1. W zarząd
Lasów Państwowych (nadleśnictw) przekazuje się stanowiące własność Skarbu
Państwa grunty przeznaczone do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania
przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2. Decyzję w sprawie określonej
w ust. 1 wydaje starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej.
Rozdział 6a
Gospodarowanie mieniem
Skarbu Państwa będącym w zarządzie Lasów Państwowych
Art. 37. 1. Kierownik
jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, z wyjątkiem kierownika jednostki
organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4, za zgodą Dyrektora
Generalnego, może nabywać stanowiące własność osób fizycznych lub prawnych
lasy oraz grunty przeznaczone do zalesienia, jak również inne grunty i
nieruchomości, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami gospodarki leśnej
i nie narusza interesu Skarbu Państwa.
2. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady nabywania
przez kierowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych lasów, gruntów
przeznaczonych do zalesienia oraz innych nieruchomości stanowiących własność
osób fizycznych i prawnych.
Art. 38. 1. Sprzedaż
lasów, gruntów i innych nieruchomości Skarbu Państwa znajdujących się w
zarządzie Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem art. 40a, może następować
w przypadkach:
1) zbywania udziałów
lasów stanowiących własność Skarbu Państwa we współwłasnościach,
2) regulacji granicy polno-leśnej,
3) stwierdzenia przez nadleśniczego
nieprzydatności gruntów, budynków i budowli na potrzeby gospodarki leśnej,
4) zmiany przeznaczenia
na cele nieleśne i nierolnicze,
5) podyktowanych ważnymi
względami gospodarczymi lub społecznymi, o ile nie narusza to interesu
Skarbu Państwa.
2. Sprzedaż, o której mowa w
ust. 1 pkt 1-4, wymaga zgody Dyrektora Generalnego, z zastrzeżeniem ust.
3, a sprzedaż, o której mowa w ust. 1 pkt 5, może nastąpić na wniosek Dyrektora
Generalnego za zgodą ministra właściwego do spraw środowiska.
3. Nadleśniczy może samodzielnie
sprzedać grunty leśne i nieleśne o powierzchni do 1 ha, jeśli stanowią
enklawę wśród gruntów innej własności.
4. Sprzedaż lasów, gruntów
i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych następuje
w drodze przetargu, z zastrzeżeniem ust. 4a.
4a. W razie sprzedaży położonych
w granicach administracyjnych miasta lasów, gruntów i innych nieruchomości
znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych - gminie służy prawo pierwokupu.
5. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb przeprowadzania
przetargu na sprzedaż lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących
się w zarządzie Lasów Państwowych.
Art. 78. Do spraw
wszczętych, a nie zakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w
życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 38a. Nieruchomości
przeznaczone na drogi krajowe, stanowiące własność Skarbu Państwa, zarządzane
przez Lasy Państwowe, stają się nieodpłatnie, z mocy prawa, przedmiotem
trwałego zarządu ustanowionego na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej
stała się ostateczna.
2. Ustanowienie trwałego
zarządu stwierdza wojewoda w drodze decyzji.
3. Decyzja, o której mowa
w ust. 2, stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.
Art. 38b. Lasy Państwowe
mogą, w drodze umowy zawartej pomiędzy Dyrektorem Generalnym a Prezesem
Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, przekazywać nieodpłatnie Agencji
Własności Rolnej Skarbu Państwa lasy i grunty, na których nie jest możliwe
prowadzenie racjonalnej gospodarki, stanowiące w szczególności enklawy
i półenklawy wśród gruntów wchodzących do Zasobu Własności Rolnej Skarbu
Państwa.
Art. 38c. 1. W razie
zmiany przeznaczenia gruntów leśnych lub rolnych znajdujących się w zarządzie
Lasów Państwowych na cele nieleśne lub nierolnicze, dokonanej w trybie
przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych, w związku z potrzebami
innej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, przekazanie
tych gruntów następuje nieodpłatnie, w drodze umowy o przeniesienie zarządu
pomiędzy kierownikiem jednostki organizacyjnej a:
1) nadleśniczym
- w przypadku gruntów pochodzących z obszaru jednego nadleśnictwa,
2) dyrektorem regionalnej
dyrekcji Lasów Państwowych - w przypadku gruntów pochodzących z obszaru
więcej niż jednego nadleśnictwa.
2. Do przejmowania w zarząd
Lasów Państwowych lasów, gruntów i innych nieruchomości stanowiących własność
Skarbu Państwa, będących w zarządzie innych jednostek organizacyjnych nie
posiadających osobowości prawnej, bądź przekazywania przez Lasy Państwowe
w zarząd innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości
prawnej zarządzających mieniem Skarbu Państwa takich nieruchomości, bez
zmiany ich przeznaczenia, ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 38d. Na wniosek
starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, grunty,
o których mowa w art. 38c ust. 1, oraz nieprzydatne dla potrzeb gospodarki
leśnej budynki i budowle, wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich,
mogą być przekazane przez Lasy Państwowe w użytkowanie wieczyste osobie
prawnej lub użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nie posiadającej
osobowości prawnej.
Art. 38e. 1. Lasy,
grunty i inne nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Lasów
Państwowych mogą być przedmiotem zamiany na lasy, grunty i inne nieruchomości
w przypadkach uzasadnionych potrzebami i celami gospodarki leśnej, po ich
wycenie przez osoby posiadające uprawnienia z zakresu szacowania nieruchomości.
2. Zamiana dokonywana przez:
1) nadleśniczego
- wymaga zgody dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,
2) dyrektora regionalnej
dyrekcji Lasów Państwowych - wymaga zgody Dyrektora Generalnego.
Art. 39. Lasy, o których
mowa w art. 3 pkt 1 lit. a), pozostające w zarządzie Lasów Państwowych,
mogą być, za zgodą dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, wydzierżawiane
przez nadleśniczego, z zachowaniem celów i zadań gospodarki leśnej określonych
w planie urządzenia lasu.
Art. 40. 1. Dyrektor
Generalny, na wniosek zainteresowanego ministra, wojewody, gminy lub związku
komunalnego, może przekazać w użytkowanie wskazanej przez wnioskodawcę
jednostce organizacyjnej lasy, grunty oraz inne nieruchomości, bez zmiany
ich dotychczasowego przeznaczenia, jeżeli za tym przemawiają względy:
1) obronności lub
bezpieczeństwa państwa albo ochrony granicy państwowej,
2) nauki lub dydaktyki,
3) ochrony przyrody,
4) ochrony ujęć wodnych,
5) przeciwdziałania niebezpieczeństwu
powodzi,
6) ochrony wybrzeża morskiego,
7) lecznictwa,
8) ochrony dóbr kultury,
9) wypoczynku ludności,
10) gospodarki rolnej.
2. Przekazania w użytkowanie
wskazanej jednostce organizacyjnej dokonuje Dyrektor Generalny, w drodze
umowy, w której określa się termin i warunki użytkowania oraz jednostkę
sprawującą nadzór nad gospodarką leśną.
3. W przypadku ustania potrzeb,
dla których lasy, grunty oraz inne nieruchomości określone w ust. 1 zostały
oddane w użytkowanie, a także w przypadku wykorzystywania ich niezgodnie
z celami, dla których zostały oddane w użytkowanie, lub prowadzenia gospodarki
leśnej w sposób niezgodny z planem urządzenia lasu Dyrektor Generalny,
na wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, pozbawia jednostkę
prawa użytkowania.
4. W przypadkach uzasadnionych
potrzebami obronności państwa lasy, na wniosek Ministra Obrony Narodowej,
za zgodą ministra właściwego do spraw środowiska, mogą być przez Dyrektora
Generalnego wyłączone z zarządu Lasów Państwowych i przekazane w zarząd
jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej.
Art. 40a. 1. Lasy
Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi
i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z
budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.
2. Sprzedaż, o której mowa
w ust. 1, następuje po cenie rynkowej, jaka kształtuje się w danej miejscowości.
Wysokość ceny ustalają osoby posiadające uprawnienia z zakresu szacowania
nieruchomości.
3. Łącznie z lokalami sprzedaje
się grunty wraz z przynależnościami, niezbędne do korzystania z lokali.
Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami związane, będące przedmiotem
sprzedaży, uważa się za grunty wyłączone z produkcji rolnej i leśnej w
rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Grunty te podlegają
z urzędu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane.
4. Pracownicy i byli pracownicy
Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach
Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został
bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali,
których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega
obniżeniu o 4% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych
Lasów Państwowych, nie więcej jednak niż o 90%, a spłata należności może
zostać rozłożona najwyżej na 60 rat miesięcznych, przy oprocentowaniu nie
przekraczającym 15% rocznie.
5. Przepisy ust. 4 stosuje
się również do osób bliskich, pozostałych po pracownikach i byłych pracownikach,
które w dniu ich śmierci zamieszkiwały razem z nimi i nadal w tych lokalach
zamieszkują. Przez osoby bliskie rozumie się małżonków oraz wstępnych i
zstępnych, a także osoby przysposobione. W razie zbiegu uprawnień do obniżenia
należności osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, okresy zatrudnienia
tych osób mogą być sumowane, przy czym łączna obniżka nie może przekraczać
90% ceny sprzedaży lokalu. Uprawnienie to przysługuje tylko przy nabyciu
jednego lokalu.
6. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje
się odpowiednio do osób, które są lub były zatrudnione w szkołach leśnych,
zakładowych przychodniach i poradniach lekarskich oraz innych jednostkach
organizacyjnych leśnictwa.
7. Najemcy lokali nie posiadający
uprawnień, o których mowa w ust. 4-6, mogą nabywać przeznaczone do sprzedaży
lokale, które zajmują na podstawie umowy najmu co najmniej od trzech lat,
za cenę obniżoną za każdy rok najmu o 1%, nie więcej jednak niż o 45%.
8. Wykazy lokali oraz gruntów
z budynkami mieszkalnymi w budowie przeznaczonych do sprzedaży sporządzają
dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Wykazy są przedmiotem
opinii związków zawodowych. Sprzedaż może być dokonana po zatwierdzeniu
wykazu przez Dyrektora Generalnego i ogłoszeniu wykazu w Biuletynie Informacyjnym
Lasów Państwowych oraz w prasie. O przeznaczeniu do sprzedaży lokali oraz
o terminie do skorzystania z pierwszeństwa nabycia zawiadamia się najemców,
o których mowa w ust. 4-7.
9. Pracownicy i byli pracownicy
Lasów Państwowych nie będący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży,
pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, korzystają z pierwszeństwa
nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi
w budowie na warunkach określonych w ust. 4-6.
10. Jeżeli osoby wymienione
w ust. 4-7 nie skorzystają z prawa do nabycia lokalu, w którym mieszkają,
w terminie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia oferty sprzedaży lokalu
w sposób określony w ust. 8, lokal można przekazać nieodpłatnie gminie,
łącznie z gruntami i przynależnościami niezbędnymi do korzystania z lokalu,
na zasadach określonych w przepisach o przekazywaniu zakładowych budynków
mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.
11. Jeżeli ofertę kupna
lokalu wolnego (pustostanu) lub gruntu z budynkiem mieszkalnym w budowie
zgłosi więcej niż jedna osoba, sprzedaż następuje w drodze przetargu ograniczonego,
w którym uczestniczyć mogą jedynie osoby uprawnione na podstawie ust. 9.
Przy zapłacie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym ust. 4 stosuje się
odpowiednio.
12. Minister właściwy do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i
tryb sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz
kryteria kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także
tryb przeprowadzania przetargu ograniczonego.
Art. 41. 1. Dyrektor
Generalny, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych oraz nadleśniczy
mogą, w imieniu Skarbu Państwa, zaciągać kredyty bankowe lub pożyczki z
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z wojewódzkich
funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
2. Suma zaciągniętych przez
Dyrektora Generalnego, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych
i nadleśniczych kredytów na dany rok nie może przekraczać 30% wartości
sprzedaży Lasów Państwowych roku poprzedniego.
Art. 42. 1. Dyrektor
Generalny może, w imieniu Skarbu Państwa, tworzyć jednoosobowe spółki Skarbu
Państwa bądź przystępować do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub
spółek akcyjnych.
2. Lasy stanowiące własność
Skarbu Państwa znajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych nie mogą stanowić
przedmiotu wkładu niepieniężnego do spółek, o których mowa w ust. 1.
Art. 43. Dyrekcja
Generalna Lasów Państwowych, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych i nadleśnictwa
używają pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła Rzeczypospolitej
Polskiej, oraz nazwy "LASY PAŃSTWOWE" i nazwy jednostki organizacyjnej
w otoku.
Art. 44. Minister
właściwy do spraw środowiska, w drodze zarządzenia, nadaje statut Lasom
Państwowym, określając w nim w szczególności zasady i tryb działania oraz
organy wewnętrzne, mając na uwadze stworzenie optymalnych warunków organizacyjnych
do prawidłowej realizacji zadań przez Lasy Państwowe.
Rozdział 7
Służba Leśna
Art. 45. 1. W Lasach
Państwowych tworzy się Służbę Leśną. Do Służby Leśnej zalicza się pracowników
zajmujących się:
1) sprawami zarządu
lasami będącymi w zarządzie Lasów Państwowych,
2) prowadzeniem gospodarki
leśnej i ochroną lasów,
3) zwalczaniem przestępstw
i wykroczeń w zakresie szkodnictwa leśnego oraz wykonywaniem innych zadań
w zakresie ochrony mienia,
4) sprawami nadzoru, o którym
mowa w art. 5, w razie powierzenia takiego nadzoru.
2. Pracownikiem Służby Leśnej
może być osoba, która:
1) jest obywatelem
polskim,
2) ukończyła 21 lat,
3) ma pełnię praw
cywilnych i obywatelskich,
4) posiada odpowiednie
kwalifikacje zawodowe,
5) cieszy się nienaganną
opinią,
6) zatrudniona jest
w pełnym wymiarze czasu pracy,
7) posiada odpowiedni
stan zdrowia,
8) nie była karana
sądownie za przestępstwo z chęci zysku lub z innych niskich pobudek.
Art. 46. 1. Pracownicy
Służby Leśnej przy wykonywaniu czynności służbowych korzystają z ochrony
prawnej, przewidzianej w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych,
a ponadto mają prawo do:
1) otrzymywania
bezpłatnego umundurowania i oznak służbowych, z obowiązkiem ich noszenia
w czasie pełnienia obowiązków służbowych,
2) bezpłatnego mieszkania,
jeżeli stanowisko oraz charakter pracy związane są z koniecznością zamieszkania
w miejscu jej wykonywania,
3) płatnego urlopu
dla poratowania zdrowia w wymiarze nie przekraczającym jednorazowo sześciu
miesięcy, jeżeli przepracowali w Lasach Państwowych w pełnym wymiarze czasu
pracy przez okres nie krótszy niż trzy lata,
4) (skreślony),
5) jednorazowej odprawy,
przy przejściu na emeryturę lub rentę inwalidzką, w wysokości trzykrotnego,
a powyżej 20 lat pracy w Lasach Państwowych - sześciokrotnego wynagrodzenia
otrzymywanego za ostatni miesiąc zatrudnienia.
2. (skreślony).
Art. 47. 1. W Lasach
Państwowych tworzy się Straż Leśną. Zadania, o których mowa w art. 45 ust.
1 pkt 3, wykonywane są przez strażników leśnych zaliczanych do Służby Leśnej.
1a. Strażą Leśną kieruje
Główny Inspektor Straży Leśnej podporządkowany Dyrektorowi Generalnemu.
1b. Jednostki Straży Leśnej
w Lasach Państwowych stanowią:
1) posterunki w
nadleśnictwach podporządkowane nadleśniczemu,
2) grupy interwencyjne w
regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych podporządkowane dyrektorowi regionalnej
dyrekcji Lasów Państwowych.
1c. Dyrektor Generalny określa:
1) organizację i zakres
działania posterunków i grup interwencyjnych, o których mowa w ust. 1b,
2) szczegółowe zasady szkolenia
strażników leśnych.
2. Strażnicy leśni przy wykonywaniu
zadań określonych w ust. 1 mają prawo do:
1) legitymowania
osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, jak również
świadków przestępstwa lub wykroczenia, w celu ustalenia ich tożsamości,
2) nakładania oraz pobierania
grzywien, w drodze mandatu karnego, w sprawach i w zakresie określonych
odrębnymi przepisami,
3) zatrzymywania i dokonywania
kontroli środków transportu na obszarach leśnych oraz w ich bezpośrednim
sąsiedztwie, w celu sprawdzenia ładunku oraz przeglądania zawartości bagaży,
w razie zaistnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego
pod groźbą kary,
4) przeszukiwania pomieszczeń
i innych miejsc, w przypadkach uzasadnionego podejrzenia o popełnienie
przestępstwa, na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego,
5) ujęcia na gorącym uczynku
sprawcy przestępstwa lub wykroczenia albo w pościgu podjętym bezpośrednio
po popełnieniu przestępstwa oraz jego doprowadzenia do Policji,
6) odbierania za pokwitowaniem
przedmiotów pochodzących z przestępstwa lub wykroczenia oraz narzędzi i
środków służących do ich popełnienia,
7) prowadzenia dochodzeń
oraz wnoszenia i popierania aktów oskarżenia w postępowaniu uproszczonym,
jeżeli przedmiotem przestępstwa jest drewno pochodzące z lasów stanowiących
własność Skarbu Państwa, w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie
postępowania karnego,
8) prowadzenia postępowania
w sprawach o wykroczenia oraz udziału w rozprawach przed kolegium do spraw
wykroczeń w charakterze oskarżyciela publicznego i wnoszenia środków zaskarżania
do sądów rejonowych od rozstrzygnięć kolegium w sprawach zwalczania wykroczeń
w zakresie szkodnictwa leśnego,
9) noszenia broni palnej
długiej i krótkiej lub gazowej oraz ręcznego miotacza gazowego,
10) żądania niezbędnej pomocy
od instytucji państwowych, zwracania się o taką pomoc do jednostek gospodarczych,
organizacji społecznych, jak również w nagłych przypadkach do każdego obywatela
o udzielenie doraźnej pomocy, na zasadach określonych w ustawie o Policji.
2a. Odebrane przedmioty, narzędzia
i środki, o których mowa w ust. 2 pkt 6, należy przechowywać pod zamknięciem
w sposób zabezpieczający je przed utratą lub uszkodzeniem.
2b. Strażnicy leśni są uprawnieni
do dokonywania kontroli podmiotów gospodarczych zajmujących się obrotem
i przetwarzaniem drewna i innych produktów leśnych, w celu sprawdzania
legalności pochodzenia surowców drzewnych i innych produktów leśnych.
3. Strażnik leśny może,
wobec osób uniemożliwiających wykonywanie przez niego czynności określonych
w ustawie, stosować środki przymusu bezpośredniego w postaci:
1) siły fizycznej,
przez zastosowanie chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony
lub ataku,
2) pałki gumowej służbowej,
3) chemicznych środków obezwładniających
w postaci ręcznego miotacza gazu i broni gazowej,
4) kajdanek,
5) psa służbowego.
3a. Czynności, o których mowa
w ust. 3, powinny być wykonywane w sposób możliwie najmniej naruszający
nietykalność osoby, wobec której zostały podjęte.
3b. Na sposób przeprowadzenia
czynności, o których mowa w ust. 3, przysługuje zażalenie do prokuratora.
4. Zastosowanie przez strażnika
leśnego środka przymusu bezpośredniego powinno odpowiadać potrzebom wynikającym
z istniejącej sytuacji i zmierzać do podporządkowania się osoby wydanym
poleceniom.
5. Jeżeli zastosowanie środków
przymusu bezpośredniego, wymienionych w ust. 3, okaże się niewystarczające,
strażnik leśny ma prawo użycia broni palnej w następujących przypadkach:
1) w celu
odparcia bezpośredniego, bezprawnego zamachu na życie własne lub innej
osoby,
2) przeciwko osobie,
która wezwana do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego
narzędzia nie zastosuje się do tego wezwania, a jej zachowanie wskazuje
na bezpośredni zamiar ich użycia przeciwko niemu lub innej osobie,
3) przeciwko osobie,
która usiłuje przemocą odebrać broń.
6. Użycie broni palnej powinno
następować w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko
której użyto broni, i nie może zmierzać do pozbawienia jej życia, a także
narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia innych osób.
7. Do wykonywania przez
strażnika leśnego czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, a także
do użycia przez niego środków przymusu, o których mowa w ust. 4-6, stosuje
się odpowiednio przepisy ustawy o Policji.
8. Strażnikowi leśnemu wykonującemu
obowiązki służbowe na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa zarządzanych
przez Lasy Państwowe przysługują uprawnienia określone odrębnymi przepisami
odnoszącymi się do:
1) Państwowej Straży
Łowieckiej - w zakresie zwalczania kłusownictwa,
2) Straży Ochrony Przyrody
- w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie przyrody,
3) Państwowej Straży Rybackiej
- w zakresie kontroli legalności dokonywania połowu.
Art. 48. Uprawnienia
strażnika leśnego w zakresie zwalczania szkodnictwa leśnego, o których
mowa w art. 47 ust. 2 pkt 1-8 i 10 oraz w ust. 8, przysługują nadleśniczemu,
zastępcy nadleśniczego oraz inżynierowi nadzoru, leśniczemu i podleśniczemu.
Art. 48a. Nadleśniczy
i dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych współpracują z Szefem
Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji
jego zadań ustawowych.
Art. 49. 1. Minister
właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
1) stanowiska i
wymagania kwalifikacyjne, szczegółowe zasady wynagradzania i stopnie służbowe
Służby Leśnej oraz szczegółowy tryb nadawania, obniżania i pozbawiania
stopni służbowych, uwzględniając właściwe proporcje między wymaganiami
kwalifikacyjnymi, stanowiskami i odpowiadającymi im składnikami wynagrodzenia,
które pozwolą na właściwe zatrudnienie w Lasach Państwowych,
2) stanowiska Służby Leśnej,
na których zatrudnionym pracownikom przysługuje bezpłatne mieszkanie, oraz
szczegółowe zasady i tryb przyznawania i zwalniania tych mieszkań, kierując
się zasadą racjonalnej gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przy uwzględnieniu
uzasadnionych potrzeb mieszkaniowych, a także ułatwieniu pełnienia obowiązków
służbowych przez niektórych pracowników Służby Leśnej.
2. (skreślony).
3. Minister właściwy do
spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady:
1) współdziałania
Lasów Państwowych z Policją,
2) przydziału, ewidencjonowania
i przechowywania w regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśnictwie
broni i amunicji oraz broni gazowej, ręcznych miotaczy gazu i środków
przymusu bezpośredniego
w postaci kajdanek i pałki gumowej.
Rozdział 8
Gospodarka finansowa
w Lasach Państwowych
Art. 50. Lasy Państwowe
prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają
koszty działalności z własnych przychodów.
Art. 51. Rokiem obrachunkowym
w Lasach Państwowych jest rok kalendarzowy.
Art. 52. 1. Lasy Państwowe
sporządzają corocznie raport o stanie lasów oraz sprawozdanie finansowo-gospodarcze
z działalności Lasów Państwowych.
2. Rada Ministrów przedkłada
Sejmowi informację o stanie lasów oraz o realizacji krajowego programu
zwiększania lesistości.
Art. 53. 1. Koszty
utrzymania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz dyrekcji regionalnych
Lasów Państwowych finansowane są z wpłat obciążających koszty działalności
nadleśnictw.
2. Minister właściwy do
spraw środowiska określa, w drodze decyzji, wysokość obciążeń, o których
mowa w ust. 1.
Art. 54. Lasy Państwowe
otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone przez administrację
rządową, a w szczególności na:
1) wykup lasów i
gruntów do zalesień oraz ich rekultywację, a także wykup innych gruntów
w celu zachowania ich przyrodniczego charakteru,
2) wykonywanie krajowego
programu zwiększania lesistości, o którym mowa w art. 14 ust. 2a, oraz
pielęgnację i ochronę upraw i młodników powstałych w ramach realizacji
tego programu,
3) zagospodarowanie i ochronę
lasów w przypadku zagrożenia ich trwałości, o którym mowa w art. 12 ust.
1,
4) sporządzanie okresowych,
wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu lasów, aktualizacji stanu zasobów
leśnych oraz prowadzenie banku danych o zasobach leśnych i stanie lasów,
o których mowa w art. 13a ust. 1 pkt 2 i 3,
5) opracowywanie planów
ochrony dla rezerwatów przyrody znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych,
ich realizację oraz ochronę gatunkową roślin i zwierząt,
6) finansowanie edukacji
leśnej społeczeństwa, w szczególności poprzez tworzenie i prowadzenie leśnych
kompleksów promocyjnych, zakładanie ścieżek przyrodniczo-leśnych.
Art. 55. Dyrektor Generalny,
dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśniczowie są
dysponentami środków budżetowych w zakresie dotacji celowych na zadania
zlecone, o których mowa w art. 54, zgodnie z przepisami prawa budżetowego.
Art. 56. 1. W Lasach
Państwowych tworzy się fundusz leśny stanowiący formę gospodarowania środkami
na cele wskazane w ustawie.
2. Środkami funduszu leśnego
dysponuje Dyrektor Generalny.
Art. 57. 1. Środki
funduszu leśnego stanowią:
1) odpis podstawowy
liczony od wartości sprzedaży drewna obciążający koszty działalności nadleśnictw,
2) należności, kary i opłaty
związane z wyłączeniem z produkcji gruntów leśnych,
3) należności wynikające
z odszkodowań:
a) cywilnoprawnych
za szkody powstałe w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych,
a także z innych tytułów,
b) z tytułu przedwczesnego
wyrębu drzewostanów na podstawie przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych
i leśnych,
c) za szkody powstałe w
wyniku pożarów, prac górniczych i geologicznych,
4) dochody z udziału w spółkach,
o których mowa w art. 42,
5) dotacje budżetowe, z
wyłączeniem dotacji celowych, o których mowa w art. 54.
1a. Środki, o których mowa w
ust. 1 pkt 2 i pkt 3 lit. b), związane z wyłączeniem z produkcji lasów
nie stanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów znajdujących się w
zarządzie parków narodowych, gromadzi się na odrębnym rachunku w Dyrekcji
Generalnej.
2. Minister właściwy do
spraw środowiska, na wniosek Dyrektora Generalnego, w drodze decyzji, ustala
corocznie Lasom Państwowym wielkość odpisu, o którym mowa w ust. 1 pkt
1. Dyrektor Generalny może ustalać wielkość odpisu dla poszczególnych dyrekcji
regionalnych, a dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - dla poszczególnych
nadleśnictw.
Art. 58. 1. Fundusz
leśny przeznacza się dla nadleśnictw na wyrównywanie niedoborów powstających
przy realizacji zadań gospodarki leśnej.
2. Środki funduszu leśnego
mogą także być przeznaczone na:
1) wspólne przedsięwzięcia
jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w szczególności w zakresie
gospodarki leśnej,
2) badania naukowe,
3) tworzenie infrastruktury
niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej,
4) sporządzanie planów urządzenia
lasu,
5) prace związane z oceną
i prognozowaniem stanu lasów i zasobów leśnych,
6) inne zadania z zakresu
gospodarki leśnej w lasach.
3. Środki funduszu leśnego,
o którym mowa w art. 57 ust. 1a, przeznacza się na zalesianie gruntów nie
stanowiących własności Skarbu Państwa oraz na cele określone w ust. 2 pkt
2 i 6 w lasach znajdujących się w zarządzie parków narodowych.
4. Nadleśnictwa zasięgają
opinii właściwych starostów w zakresie rocznego planu zalesiania gruntów
nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
Art. 59. Rada Ministrów
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady gospodarki finansowej
w Lasach Państwowych.
Rozdział 9 (uchylony)
Rozdział 10
Zmiany w przepisach obowiązujących
oraz przepisy przejściowe i końcowe
Art. 67. W ustawie
z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U.
Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1989
r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39,
poz. 222 oraz z 1991 r. Nr 77, poz. 335) wprowadza się następujące zmiany:
(zmiany pominięte).
Art. 68. W ustawie
z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991
r. Nr 18, poz. 80 i Nr 75, poz. 329) w art. 4 w ust. 2 skreśla się pkt
2.
Art. 69. W ustawie
z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr
11, poz. 79, z 1984 r. Nr 35, poz. 185, z 1988 r. Nr 24, poz. 169 i z 1990
r. Nr 34, poz. 198) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Art. 70. W ustawie
z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.
z 1991 r. Nr 49, poz. 216 i Nr 80, poz. 350) w art. 9 w ust. 1 dodaje się
pkt 13 w brzmieniu:
"13) dochody z gospodarki
leśnej, w rozumieniu przepisów ustawy o lasach."
Art. 71. W ustawie
z dnia 20 grudnia 1989 r. o utworzeniu urzędu Ministra Ochrony Środowiska,
Zasobów Naturalnych i Leśnictwa (Dz. U. Nr 73, poz. 433) wprowadza się
następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Art. 72. W ustawie
z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr
9, poz. 31) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Art. 73. W ustawie
z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie
łowieckim (Dz. U. z 1973 r. Nr 33, poz. 197 i z 1990 r. Nr 34, poz. 198)
wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Art. 74. 1. Lasy państwowe
stanowiące własność Skarbu Państwa, nie będące w zarządzie Lasów Państwowych:
1) pozostające pod
zarządem innych ministrów i nie przekazane z państwowego gospodarstwa leśnego
w trybie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1949 r. o państwowym gospodarstwie
leśnym (Dz. U. Nr 63, poz. 494, z 1950 r. Nr 49, poz. 448, z 1971 r. Nr
27, poz. 249, z 1974 r. Nr 24, poz. 142, z 1982 r. Nr 7, poz. 54 i z 1989
r. Nr 35, poz. 192),
2) wyłączone z państwowego
gospodarstwa leśnego w trybie art. 14 ust. 1 ustawy, o której mowa w pkt
1, i przekazane pod zarząd innych ministrów,
w okresie jednego roku od
wejścia w życie ustawy przechodzą, z zastrzeżeniem ust. 2, w zarząd Lasów
Państwowych.
2. Lasy, o których mowa w ust.
1, mogą być użytkowane przez dotychczasowe jednostki organizacyjne sprawujące
zarząd, na podstawie umowy zawartej zgodnie z zasadami określonymi w art.
40 ust. 1.
3. Lasy i grunty przeznaczone
do zalesienia, znajdujące się w zasobach Państwowego Funduszu Ziemi, przechodzą
w zarząd Lasów Państwowych.
Art. 75. 1. Okręgowe
zarządy lasów państwowych, utworzone na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a)
ustawy z dnia 20 grudnia 1949 r. o państwowym gospodarstwie leśnym, stają
się regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych, a nadleśnictwa - nadleśnictwami,
w rozumieniu ustawy.
2. Mienie okręgowych zarządów
lasów państwowych staje się odpowiednio mieniem zarządzanym przez regionalne
dyrekcje Lasów Państwowych i nadleśnictwa.
3. Zakłady produkcyjno-usługowe
okręgowych zarządów lasów państwowych stają się innymi jednostkami organizacyjnymi
Lasów Państwowych, wymienionymi w art. 32 ust. 4.
Art. 76. Prawa i zobowiązania,
należące na podstawie dotychczasowych przepisów do organizacji gospodarczej
skupiającej przedsiębiorstwa lasów państwowych pod nazwą Lasy Państwowe,
stają się odpowiednio prawami i zobowiązaniami jednostek organizacyjnych
Lasów Państwowych, o których mowa w art. 32 ust. 2.
Art. 77. Lasy, zaliczone
do lasów ochronnych na podstawie przepisów o ochronie gruntów rolnych i
leśnych, stają się lasami ochronnymi w rozumieniu ustawy.
Art. 78. Do spraw
wszczętych, a nie zakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w
życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 79. 1. Dyrektorzy
regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych są obowiązani, w okresie 5 lat
od dnia wejścia w życie ustawy, do opracowania nowych lub uzupełnienia
istniejących planów urządzenia lasów zarządzanych przez Lasy Państwowe,
zgodnie z wymogami określonymi w ustawie.
2. Obowiązek określony w
ust. 1 ciąży również na:
1) wojewodach -
w odniesieniu do lasów stanowiących własność osób fizycznych,
2) osobach prawnych - w
odniesieniu do lasów stanowiących ich własność.
3. W lasach, dla których nie
ma opracowanych planów urządzenia lasu, do czasu ich opracowania, zadania
w zakresie: wyrębu drzew, ponownego założenia upraw leśnych, przebudowy
drzewostanów, pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej,
ustala oraz nadzoruje ich wykonanie:
1) dyrektor regionalnej
dyrekcji Lasów Państwowych - w odniesieniu do lasów stanowiących własność
Skarbu Państwa,
2) kierownik urzędu rejonowego(17)
- w odniesieniu do właścicieli lasów.
Art. 80. (skreślony).
Art. 81. Tracą moc:
1) dekret z dnia
5 lipca 1946 r. o Straży Leśnej (Dz. U. Nr 41, poz. 238 i z 1949 r. Nr
18, poz. 110),
2) ustawa z dnia 20 grudnia
1949 r. o państwowym gospodarstwie leśnym (Dz. U. Nr 63, poz. 494, z 1950
r. Nr 49, poz. 448, z 1971 r. Nr 27, poz. 249, z 1974 r. Nr 24, poz. 142,
z 1982 r. Nr 7, poz. 54 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192),
3) ustawa z dnia 22 listopada
1973 r. o zagospodarowaniu lasów nie stanowiących własności Państwa (Dz.
U. Nr 48, poz. 283, z 1982 r. Nr 11, poz. 79 oraz z 1990 r. Nr 34, poz.
198 i Nr 55, poz. 321).
Art. 82. Ustawa wchodzi
w życie z dniem 1 stycznia 1992 r.
| |